امروزه کسب و کارهای مختلف با دیجیتال شدن و ورود به عرصه اینترنت، توسعه وگسترش چشمگیری یافتهاند. ازطرفی دیگر این امر، رقابت و تداوم موفقیت را کمی دشوار و پیچیده کرده است.
بدون تردید، در دنیای دیجیتال مارکتینگ، دیدهشدن و در معرض دید بودن از عوامل مهم کسب توفیق به شمار میرود. سئو و مزایای شگفتانگیز آن یکی از بهترین ابزارها جهت بهتر دیدهشدن است. سئو (SEO) به معنای بهینهسازی موتور جستجو و اصول سئو به زبان ساده یعنی اصول و قواعدی که سایت شما را برای موتورهای جستجوگر بهینه میکند.
این بهینه شدن یعنی با جستجو عبارات خاص که به آنها کلمه کلیدی میگوییم، سایت شما در رتبههای نخست نتایج موتورهای جستجوگری همچون گوگل قرار میگیرد. در نتیجه سئو سایت میتواند در دستیابی شما به موفقیت و افزایش بازدید و به دنبال آن افزایش درآمد، بسیار مؤثر باشد.
چرا سئو؟
جالب است بدانید اکثر خریدهای اینترنتی و دریافت خدمات مختلف، با جستجوی کلمات و عبارات در گوگل یا سایر موتورهای جستجو انجام میشود. نکته حائز اهمیت آن جاست که بیش از ۷۰ درصد خریدها و انتخابها، از میان چند سایت اولی که به عنوان نتایج نمایش داده میشود، صورت میگیرد.
این به آن معناست که شما برای جذب مخاطب و مشتری باید در نتایج اول مربوط به حوزه خود باشید تا کاربران به سایت و فروشگاه اینترنتی شما هدایت شوند و خرید خود را انجام دهند.
اصول سئو دقیقاً همین کار را انجام میدهد و با رعایت نکات و مراحل سئو سایت، به نتایج اول گوگل خواهید رسید و شاهد افزایش فروش و درآمد خود خواهید بود.
حال این سؤال پیش میآید مراحل سئو چیست؟ برای انجام سئو سایت چه قدمهایی باید برداشت؟ اگر شما هم کنجکاوید تا مراحل سئو سایت را به زبان ساده فرا گیرید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
مراحل سئو سایت
حال که با اهمیت و جایگاه ویژه سئو سایت آشنا شدیم نوبت به مراحل بهکارگیری و انجام آن میرسد. اصول سئو در عین سادگی ظرافتهای خاصی دارد و باید به دقت و مطابق با برنامهریزی صورت گیرد. در این بخش قصد داریم ۴ گام مهم از مراحل سئو که استفاده صحیح و اصولی از آنها میتواند به بهبود و ارتقای رتبه سایت شما منجر شود، بپردازیم.
۱.انتخاب کلمه کلیدی یا Keyword واجبتر از همه!
نخستین گام در مراحل سئو، انتخاب کلمه یا کلمات کلیدی مناسب است. کلمه کلیدی چیز پیچیدهای نیست، در واقع همان کلماتی که کاربران برای یافتن محصول و خرید خود در گوگل سرچ میکنند.
برای انتخاب این کلمه راههای مختلفی وجود دارد. منتهای مراتب پیش از هرچیز نیاز به اصلیترین عبارت و کلمه در حوزه کسب و کار خود دارید.
بهعنوان مثال اگر در زمینه تجهیزات و ابزارآلات خاصی کار میکنید خرید آن میتواند اصلیترین کلمه کلیدی شما باشد. بهعنوان نمونه خرید موتور برق یا خرید دریل و مانند آن.
حال با درنظرگیری اصلیترین کلمه، شما به کمک گوگل نیز میتوانید سایر کلمات کلیدی یا بهترین کلمه کلیدی زمینه کاری خود را بیابید. چنانچه کلمه کلیدی اصلی خود را بهعنوان مثال همان خرید موتور برق، در گوگل جستجو کنید، در پایین صفحه لیستی از جستجوهای مرتبط به شما ارائه میشود که همانها میتواند کلمات کلیدی شما باشد.
عباراتی مانند بهترین موتور برق، راهنمای خرید موتور برق، قیمت موتور برق خانگی و… . یکی دیگر از راههای یافتن کلمات کلیدی نیز استفاده از ابزارهای مناسبی همچون سایت یا نرمافزارهای مرتبط در این زمینه است. ابزارهایی مانند kwfinder یا keywordplanner.
۲.سئو داخلی سایت
پس از انتخاب کلمه کلیدی و کلمات مرتبط نوبت به بهینهسازی داخلی سایت میرسد. سئو داخلی که به آن on page seo نیز میگویند، همانگونه که از نام آن مشخص است، به بهینهسازی محتوا و سیستم داخلی سایت شما میپردازد.
تولید محتوای سئو شده، اصلیترین و تأثیرگذارترین عامل در سئو داخلی است. در واقع شما برای کلمه کلیدی خود باید محتوای متنی، تصویری یا ویدیویی تولید کنید. البته محتوایی که باید جامع و کامل باشد و اصول صحیح نگارش و تولیدمحتوای سئو شده در آن رعایت شود.
ضمن آنکه برای مخاطب شما مفید و کاربردی باشد. در این خصوص میتوانید مطالب رقبای خود را بررسی کرده و سعی کنید مطالب جامعتر و کاملتری را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. همچنین در اغلب موارد ترکیب محتوای متنی و تصویری بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. لذا سعی کنید تا جای ممکن از شیوههای مختلف محتوا در مطالب خود استفاده کنید.
علاوه بر کیفیت محتوا رعایت برخی چارچوبها و قواعد نیز مهم است. به عنوان مثال میتوان به استفاده از عناوین اصلی و فرعی که به آن تگ میگویند و همچنین استفاده از جملات و پاراگرافهای کوتاه، اشاره کرد. برای سئو داخلی سایت، علاوه بر تولید محتوای سئو شده باید اصول لینکسازی داخلی و همچنین لینکسازی خارجی را رعایت کنید.
در واقع در مطلب خود، باید مخاطب را به مطالب و مقالات مرتبط با آن موضوع هدایت کنید. برای این کار میتوانید در متن خود ارجاعاتی به صفحاتی از مطالب سایت خود و یا سایتهای دیگر در آن حوزه داشتهباشید. بهیه سازی کدنویسی سایت، بهینهسازی تصاویر و عکسها، فراهم کردن هاست با کیفیت و سرعت قابل قبول و نسبتاً بالای سایت از دیگر مواردی است که در سئو داخلی سایت شما بسیار تأثیرگذار خواهدبود.
۳.سئو خارجی سایت
پس از سئو داخلی نوبت به سئو خارجی یا off page seo میرسد. سئو داخلی در ارتباط با محتوای درونی سایت شما بود و در نقطه مقابل سئو خارجی در ارتباط با بهینهسازی در فضای خارج از سایت شماست.
در واقع بهینه سازی و سئو داخلی به تنهایی نمیتواند شما را در کسب موفقیت یاری رساند. بلکه علاوه بر آن، شما باید ارتباط با سایر سایتها و فضای خارجی را تقویت کنید.
یکی از مهمترین و برجستهترین اقداماتی که میتوانید در این بخش انجام دهید بک لینک است. Backlink در واقع لینکی است که مخاطبان سایر سایتها را به سایت شما ارجاع میدهد و سبب بازدید آنها از مطالب شما میشود. بسیاری از سایتها امکان ساخت بک لینک را برای شما فراهم کردهاند، ضمن آن که برای این انجام این امر میتوانید با سایتهای پربازدید همچون سایتهای خبری معتبر ارتباط برقرار نمایید. البته سایتهای مختلفی هستند که به صورت رایگان نیز امکان بک لینک را برای شما ایجاد میکنند که میتوان از آنها نیز استفاده کرد.
به هرحال، بک لینک تأثیر شگرفی در سئو سایت دارد، لذا به هیچ عنوان از آن غافل نشوید.
۴.توجه به جزئیات
علاوه بر سه مرحله قبلی به عنوان اصلیترین گامها و مراحل سئو سایت، توجه به برخی نکات نیز بسیار مهم است. در واقع برخی فاکتورها هستند که در صورت عدم رعایت آنها، میتواند زحمات شما در زمینه سئو سایت را به هدر دهد! مواردی مانند، طراحی درست و مناسب سایت.
در کنار توجه به اصول و درونمایههای سایت باید توجه کنید که سایت شما کاربرپسند باشد. گرافیک جذابی داشته باشد، منو و سیستم کاربری ساده و آسانی داشته و قابلیت نمایش سایت در گوشی تلفن همراه یا تبلت نیز به شکلی کامل و صحیح فراهم باشد. رابط کاربری روان در کنار استفاده از ظاهر و جلوههای بصری زیبا سبب خواهد شد تا سئوی سایت شما به بهترین شکل به انجام برسد.
هزینه و قیمت سئو سایت
سئو و بهکارگیری صفر تا صد آن به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. در واقع برای همه نمیتوان یک نسخه پیچید. نوع و حوزه فعالیت سایت، میزان محتوای موجود و نوع کلمات کلیدی، زمان موردنیاز و بسیاری از پارامترهای دیگر میتواند هزینه و قیمت سئو سایت را تحت الشعاع قرار دهد.
همچنین قیمت سئو سایت میتواند بهصورت پروژهای، ساعتی، ماهانه و یا حتی بر اساس کلمه کلیدی باشد. سئو داخلی و تولید محتوا بر اساس الگوریتمهای گوگل با سئو کلی سایت قطعاً تفاوت دارد و هزینه آنها نیز متفاوت خواهدبود.
علاوه بر موارد بالا، موارد دیگری نیز وجود دارد که بر قیمت سئو تاثیر گذار است که در آینده درباره آن صحبت خواهد گردید.
معرفی وب تب به عنوان شرکت ارائه دهنده سئو در تهران
از نگاه ما آنچه اهمیت دارد، تخصص، تجربه و توانایی انجام کار و کسب نتیجه مطلوب است. در واقع یک سئو خوب باید کسب رتبههای نخست جستجو را برای شما به همراه داشته باشد.
در همین راستا، تیم وبتب به عنوان شرکت سئو در تهران با استفاده از کادر مجرب به ارائه خدمات در زمینه سئو سایت با قیمتی مناسب میپردازد. در نتیجه، اگر به دنبال ارتقای کسب و کار خود و دستیابی به صفحه اول گوگل هستید، تیم سئو وبتب برای رسیدن به این موفقیت در کنار شماست.