ربات هوش مصنوعی / ai robot

ما بدون اینکه متوجه شویم از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم10 دقیقه مطالعه

هدیه فنولوژی به شما!

در حال حاضر مردم در سراسر دنیا به طور گسترده از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؛ اما، خیلی از آن‌‌ها متوجه نیستند که هوش مصنوعی به آنها کمک می‌کند. سایت Hubspot بین مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا یک نظرسنجی در مورد هوش مصنوعی برگزار کرد. نتیجه‌ی این نظرسنجی به این صورت بود:

  • ۶۳ درصد بدون این که بدانند، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
  • استفاده از جستجوی صوتی یا همان ویس سرچ به شدت افزایش یافته است. متخصصان SEO\SERP حواسشان جمع باشد.
  • مصرف‌کنندگان با خرید کردن از طریق یک ربات مشکلی ندارند. خریدار می‌تواند خدماتی که از ربات دریافت می‌کند را مطابق میل خود تنظیم کند.
  • مشتریان از ایده‌ی استفاده از ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی در بخش خدمات مشتریان استقبال کردند؛ مخصوصا برای پاسخ دادن به سوالات ساده و واضح.

استفاده از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی خیلی وقت است که توجه همگان را به خود جلب و قوه‌ی تخیل آن‌ها را درگیر کرده است. برای مثال ربات HAL 9000 در فیلم ادیسه‌ی فضایی (A Space Odyssey) و فیلم نابودگر (Terminator)؛ ولی، خیلی از مردم نمی‌دانند که هر روز در حال استفاده از هوش مصنوعی هستند. شاید به این علت باشد که تصور ما از هوش مصنوعی یک ربات شگفت‌انگیز است که مثل ما حرف می‌زند و مثل ما فکر می‌کند. شاید این تصور در آینده به واقعیت تبدیل شود؛ اما، امروز ما با انبوهی از ابزارها احاطه شده‌ایم. ابزار تجهیز شده با هوش مصنوعی بسیار کارآمد هستند و طراحی شده‌اند تا کارهای ما را آسان‌تر کنند.

استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای آن برای بازاریاب‌ها، بازرگانان و دیگر متخصصان که به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، بسیار مفید است. این ابزار به آن‌ها کمک می‌کند تا کارهای روزمره خود را راحت‌تر انجام دهند؛ کمک می‌کند تا در حیطه‌ی فعالیت خود، هدفمندتر و بهتر کار کنند. همچنین این ابزار به آن‌ها کمک می کنند تا به سلایق مشتریان پی ببرند؛ کاری که در گذشته انجام آن غیرممکن یا بیش از حد دشوار بود. راه‌های بی‌شماری برای استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد. عموم مردم هم اشتیاق زیادی به استفاده از ابزار هوش مصنوعی دارند. ۸۶ درصد مردم مایلند آن‌ را امتحان کنند. کسب و کارهایی که زودتر از این تکنولوژی استفاده کنند، متفاوت و انگشت‌نما می‌شوند، به خصوص در زمینه‌ی خدمات مشتریان.

میزان علاقه به استفاده از هوش مصنوعی / interest in using ai

در این مطلب به بررسی سه قسمت از تکنولوژی هوش مصنوعی می‌پردازیم که تاثیر زیادی روی ارتباط با مشتریان دارد.

در پایان نیز به بررسی چند مثال برای نشان دادن وسعت تاثیر هوش مصنوعی بر زندگی امروزی می‌پردازیم.

رشد بی‌وفقه‌ی استفاده از هوش مصنوعی جستجوگر صوتی

دستیارهای جستجوگر مثل سیری، الکسا و کورتانا مجهز به برنامه‌های پردازش زبان طبیعی هستند. این موضوع آن‌ها را به ابزار هوش مصنوعی تبدیل می‌کند. در سال ۲۰۱۱ شرکت اپل از سیری رونمایی کرد. از آن زمان جستجوگرهای صوتی روی ۳.۹ میلیارد دستگاه اپل، اندروید و ویندوز قابل استفاده شده‌اند. در حال حاضر جستجوی صوتی فوق‌العاده فراگیر و تبدیل به یکی از ابزارهای شناخته شده‌ی هوش مصنوعی شده است.

برای درک بهتر تصور مردم از هوش مصنوعی، ابتدا به دیدگاه آن‌ها نسبت به این موضوع می‌پردازیم. در جواب پرسشنامه، ۳۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که از  هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند؛ اما، در ادامه‌ی این پرسش‌ها مشخص شد که آن ۶۷ درصد دیگر که گفته بودند از هوش مصنوعی استفاده نکرده‌اند اشتباه می‌کردند. در واقع آن‌ها هم همیشه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. آن‌ها فقط نمی‌دانستند که موتورهای جستجوگر صوتی و نرم‌افزارهایی مثل سیری از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند. به لطف برنامه‌های ساده، استفاده از هوش مصنوعی برای همگان آسان شده است. بدین صورت بدون اینکه کسی متوجه شود، استفاده از هوش مصنوعی فراگیر شده است.

۶۳ درصد پاسخ‌دهندگان نادانسته از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

دلیل اهمیت این موضوع در کسب و کار ما این است: وقتی درسال ۲۰۱۱ اپل از سیری رونمایی کرد، افراد زیادی به آن پوزخند می‌زدنند. چون سیری هنوز نمی‌توانست سوالات ساده را بفهمد و پاسخ درست بدهد. یکی از افرادی که این نرم‌افزار را بررسی  کرده بود در سایت Mashable  گفت: «سیری فقط در حدی کارایی دارد که نقص تلقی نشود»؛ اما، در سال‌های آتی شرکت‌های اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و تعداد بی‌شماری شرکت‌های دیگر، دستیارهای مجهز به هوش مصنوعی خود را بهبود بخشیدند و نسخه‌های بهتر و بهتری از آن‌ها را ارائه دادند. مردم با دیدن این پیشرفت‌ها در سیری، کورتانا و الکسا کم کم به استفاده از آن‌ها روی آوردند.

۷۴ درصد پاسخ‌دهندگان در ماه گذشته از جستجوگر صوتی استفاده کرده‌اند

در این همه‌پرسی مشخص شد که ۷۴ درصد پاسخ‌دهندگان، در ماه گذشته از موتور‌های جستجوگر صوتی که مجهز به هوش مصنوعی هستند استفاده کرده‌اند. افرادی که این نظرسنجی را انجام دادند، استفاده از نرم‌افزارهای دارای قابلیت تشخیص صدا را تحت نظر گرفتند. آن‌ها متوجه شدند که استفاده از این برنامه‌ها در سال جاری به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است؛ از اواسط ماه اردیبهشت تاکنون ۲۷ درصد بیشتر شده است. این تغییر سریع در نحوه‌ی جستجو در سراسر دنیا، روی کار متخصصان SEO تاثیر به سزایی دارد. متخصصانی که اطمینان حاصل می‌کنند کارشان در بین نتایج اول جستجو قرار می‌گیرد.

از آن‌جایی که خیلی از مردم از جستجوگر صوتی استفاده می‌کنند، دیگر تمام مطالب را نمی‌بینند. این موضوع فرآیند جستجو را کاملا تغییر می‌دهد. جستجوگر صوتی در نتیجه‌ی کار به جای ارائه‌ی یک لیست از مطالب مرتبط، تنها یک نتیجه را بدون ذکر منبع نشان می‌دهد. این تغییر، روی گروه‌های کوچک که تازه شروع به کار کرده‌اند تاثیر زیادی دارد؛ اما، تاثیر دیگر این موضوع در کسب و کارهای محلی است. سایت‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که وقتی کسی به دنبال چیزی در نزدیکی خود می‌گردد، اول آن سایت را ببیند.

میزان استفاده از سرچ صوتی / voice search use

آیا جستجوگر صوتی بهتر است؟

مردم نسبت به سال گذشته، از کارایی جستجوگرهای صوتی راضی‌تر هستند. نرم‌افزار سیری د سال ۲۰۱۱ عرضه شد. از آن زمان، مردم یاد گرفته‌اند که برای رسیدن به نتایج دلخواه خود چه سوالی بپرسند و چگونه سوال خود را مطرح کنند. شرکت اپل هم از همان ابتدای کار، به صورت مداوم قابلیت‌های سیری را با استفاده از یادگیری ماشینی ارتقا می‌داد. اکنون، بیشتر افرادی که از جستجوگر صوتی استفاده می‌کنند از نتیجه‌ی آن راضی هستند. به طور کلی مردم دارند کم کم به استفاده از هوش مصنوعی عادت می‌کنند.

کیفیت سرچ صوتی / voice search quality

در نتایج به دست آمده مردم کشورهای آلمان، انگلستان و ایرلند کمترین رضایت را از نتایج جستجوگرهای صوتی داشتند. احتمالا به این دلیل که برنامه‌ی تشخیص صدا نمی‌تواند لهجه‌های مختلف را به درستی تشخیص دهد. همچنین ممکن است برخی مشکلات به دلیل عدم سازگاری این تکنولوژی با برخی مناطق باشد. پیش‌بینی می‌شود که با پیشرفت قابلیت تشخیص زبان، گویش و لهجه‌ی این برنامه‌ها، محبوبیت آن‌ها نیز بیشتر شود.

کیفیت سرچ صوتی / voice search quality

مردم بیشتر کجا و در چه زمانی از جستجوگر صوتی استفاده می‌کنند

نحوه‌ی استفاده‌ی مردم از جستجوگر صوتی روی کسب‌وکارها و اولویت‌هایی که باید برای SEO خود تعریف کنند تاثیر می‌گذارد. مخصوصا کسب‌وکار‌هایی که فروش مستقیم و بدون واسطه دارند (به اصطلاح کسب و کارهای B2C). مردم ترجیح می‌دهند در ماشین یا در خانه‌ی خود از جستجوگر صوتی استفاده کنند. در این مکان‌ها مردم بیشتر در مورد مسائل خصوصی جستجو می‌کنند. به تدریج خجالت مردم از بلند سوال پرسیدن در مکان‌های عمومی از بین می‌رود. همان‌طور که دیگر کسی از صحبت کردن با هندزفری‌های بلوتوثی خجالت نمی‌کشد. در حال حاضر ۲۷ درصد افراد با استفاده از جستجوگر صوتی در محل کار مشکلی ندارند. ۱۷ درصد هم حاضرند از آن در مکان‌های عمومی استفاده کنند.

استفاده از سرچ صوتی در مکان‌‌های مختلف / voice search

چت‌بات‌های مخصوص تجارت الکترونیک

یکی از بارزترین موارد استفاده از هوش مصنوعی که به سرعت در حال گسترش است، قابلیت انجام تراکنش‌های الکترونیک در چت‌بات‌هاست. ایده و طرح کلی این است که مردم بتوانند با استفاده از یک چت‌بات که به آن‌ها بر اساس تجارب قبلی پیشنهاد می‌دهد، خرید کنند. قبلا هم در این مورد بحث کرده بودیم.

۴۷ درصد کاربران حاضرند از چت‌بات‌ها خرید کنند

چت‌بات‌ها برای برقراری ارتباط با انسان‌ها از تکنولوژی پردازش زبان طبیعی کمک می‌گیرند. چت‌بات درخواست خریدار را پردازش می‌کند. سپس با کمک یادگیری ماشینی و بر اساس محبوبیت کالا، بهترین محصولات یا گزینه‌ها را برای کاربر فراهم می‌کند. اگر خریدار به دنبال چکمه باشد، چت‌بات، چکمه‌ای که بهترین بازخورد از خریداران قبلی داشته را نشان می‌دهد. همچنین چت‌بات با آگاهی به نیازهای شما، پیشنهاد خرید جوراب پشمی هم می‌دهد. چون می‌داند کسانی که در گذشته این چکمه را خریده‌اند، برای پوشیدن آن جوراب پشمی هم خریداری کرده‌اند.

چت‌بات در خرید / chatbot in ecommerce

۳۷ درصد مردم از فیس‌بوک خرید می‌کنند

بیش از ۴ میلیارد نفر در سراسر دنیا به صورت فعال از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند. چت‌بات‌ها معمولا فقط در پیام‌رسان مخصوص خود فعالیت می‌کنند. پیام‌رسان‌هایی مثل ‌Slack، واتساپ، لاین و فیس‌بوک مسنجر. یکی از مواردی که در این نظرسنجی مشخص شد این بود که چند درصد افراد حاضرند به جای سایت از چت‌بات خرید کنند. در اینجا یک مانع وجود دارد و آن مانع در ذهن افرادی است که شبکه‌های اجتماعی را فقط به عنوان جایی برای ارتباط با دیگران می‌بینند. اکثر پاسخ‌دهندگان هنوز شبکه‌های اجتماعی را مکان مناسبی برای خرید نمی‌دانستند.

مردم وقت زیادی را به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها اختصاص می‌دهند؛ یعنی به هر حال در آینده تعداد افرادی که خرید‌های خود را در این مکان‌ها انجام می‌دهند، افزایش خواهد یافت. ۳۷ درصد کاربران در حال حاضر خرید‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند و دیگر به سایت شرکت سر نمی‌زنند.

چت‌بات: هر جا و هر وقت

با استفاده از چت‌بات و با استفاده از هوش مصنوعی، کسب و کار شما می‌تواند یک فروشنده‌ی تمام وقت داشته باشد. فروشنده‌ای که می‌تواند همزمان به چند نفر پاسخ دهد. علاوه بر کار تمام وقت در تمام ساعات روز، ربات فروشنده در محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در دسترس است. چت‌بات‌ها با قابلیت انجام تراکنش‌های الکترونیک هم محدوده فروش را گسترش می‌دهند و هم خدمات ارائه می‌دهند. بیش‌ترین مزیت این تکنولوژی برای شرکت‌هایی است که فروش بدون واسطه دارند.

شرکت‌های زیادی مثل شرکت Springbot هستند که ربات‌های مخصوص تراکنش‌های الکترونیک می‌سازند. بنابراین نیازی نیست که شرکت‌ها برای ساخت شبکه‌ی فروش خود، متخصص استخدام کنند. برنامه‌های دارای قابلیت یادگیری ماشینی، با استفاده از هوش مصنوعی روز به روز باهوش‌تر می‌شوند. با این پیشرفت، کم کم ربات‌ها قادر می‌شوند سوالات پیچیده‌تری را پاسخ دهند و محصولات بزرگ‌تری را بفروشند.

چت‌بات در خرید / chatbot in ecommerce

خدمات مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی

کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی و قابلیت‌های پردازش زبان طبیعی، کیفیت خدمات مشتریان را افزایش دهند. چت زنده و همزمان، انقلابی در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات است. بعضی مشتریان چت کردن را به تماس تلفنی یا ایمیل ترجیح می‌دهند. احتمالا انقلاب بعدی در این حیطه، ربات‌هایی هستند که برای ارائه‌ی این خدمات با شما چت می‌کنند. رباتی که به مشتریان خدمات ارائه می‌دهد، کوتاه‌ترین و سریع ترین راه برای رسیدن به مقصود در یک سایت است.

میزان محبوبیت چت‌بات / chatbot popularity

۵۷ درصد مردم علاقه‌مند به دریافت اطلاعات از یک ربات در سایت هستند

رباتی را تصور کنید در سایت شما نشسته و با حوصله به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ می‌دهد. مثلا قیمت‌ها چطور است؟ شماره تلفن شما چند است؟ دفتر شما کجاست؟ بازدیدکننده می‌تواند به راحتی پاسخ این سوالات را از یک ربات دریافت کند. در این صورت دیگر نیازی نیست کسی سرگردان در سایت بگردد تا این اطلاعات را پیدا کند. در موقعیت‌های مناسب، ۵۷ درصد کاربران علاقه‌مند به دریافت اطلاعات از یک ربات در سایت هستند.

به جز ربات‌های اطلاعاتی که در سایت‌های مختلف، جا خوش کرده‌اند، ابزارهای دیگری هم هستند که می‌توانند با  استفاده از هوش مصنوعی، خدمات بیشتر و حتی پیچیده‌تری ارائه دهند. از پاسخ‌‌دهندگان پرسیده شد که ترجیح می‌دهند چه کسی مسئول ارائه‌ی خدمات به آن‌ها باشد. ۴۰ درصد گفتند که برایشان مهم نیست آدم باشد یا ابزار هوش مصنوعی که خبر خوبی برای شرکت‌ها با این نوع خدمات است. تعویض و تغییر آدرس ارسالی یک مثال ساده از این خدمات است که ۵۳ درصد از آن استقبال کردند. در موارد پیچیده‌تری که چند مرحله‌ای هستند و به راهنمایی بیشتری نیاز دارند، این استقبال به ۲۶ درصد کاهش یافت.

تمایل به استفاه از هوش مصنوعی / ai popularity

هوای هوش مصنوعی خود را داشته باشید

برای بهبود کیفیت ارائه‌ی خدمات، می‌توان برنامه‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند را با پشتیبانی انسانی ترکیب کرد. اگر برنامه هوش مصنوعی ما نتوانست به یک مشتری کمک کند، سریعا جای خود را به یک انسان می‌دهد که درخواست مشتری انجام شود. این باعث می‌شود که مشتری در استفاده از محصولات شما دو دل نشود. این‌گونه مرز بین فروش و خدمات هم از بین می‌رود. ربات با هوش مصنوعی می‌تواند همزمان کار فروش و ارائه‌ی خدمات را با هم انجام دهد.

مردم برای انجام کارها بیش‌تر و بیش‌تر به گوشی‌های همراه خود وابسته می‌شوند. با این تغییر، انتظار از پشتیبانی یک شرکت برای ارائه‌ی سریع خدمات هم بیش‌تر می‌شود. کسب و کارهای موفق‌تر آن‌هایی هستند که در زمین مشتری بازی می‌کنند. ۵۵ درصد پاسخ‌دهندگان دوست دارند که از پیام‌رسان خود برای دریافت خدمات استفاده کنند (هرچند آلمانی‌ها اشتیاق کمی در این مورد از خود نشان دادند). 

ربات‌های مخصوص تجارت الکترونیک و ربات‌های ارائه دهنده‌ی خدمات همیشه فعال هستند، همزمان به چند نفر پاسخ می‌دهند و از سایت شما خارج نمی‌شوند. علاوه بر آن، در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های محبوب هم می‌توان از این ربات‌ها استفاده کرد و خاطره‌ی شیرینی از خرید در ذهن مشتری ایجاد کرد. با استفاده از هوش مصنوعی، ما وارد عرصه‌ی خدمات دائم و سریع می‌شویم.

استفاده از پیام‌رسان به جای انسان / using messenger

نتیجه و خلاصه‌ی استفاده از هوش مصنوعی

ما زمینه‌ی استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک و خدمات مشتریان فراهم کردیم؛ اما، هوش مصنوعی تقریبا تمام جوانب زندگی مدرن را تغییر خواهد داد. خیلی از شرکت‌های نام‌دار مثل گوگل، توییتر و اینتل دائم مشغول استخدام شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی هستند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند ابزارهای هوش مصنوعی در تمام زمینه‌های خدمات و کاری فراگیر خواهند شد. برای بررسی عمق تاثیر هوش مصنوعی بر زندگی روزمره ما، چند مثال آورده‌ شده است. این مثال‌ها می‌توانند هم کاربرد شخصی و هم کاری داشته باشند.

جواب دادن آیفون

جواب دادن آیفون هوش مصنوعی / ai applications

کنترل کردن نور محیط

کنترل نور محیط با هوش مصنوعی / ai applications

پیدا کردن دستور پخت برای چند ماده‌ی اولیه که در دسترس شما هستند

هوش مصنوعی در آشپزی / ai applications

ویرایش متن

هوش مصنوعی در ویرایش متن / ai applications

حمل و نقل درون شهری

هوش مصنوعی در حمل و نقل / ai applications

ترجمه‌ی همزمان

ترجمه هوش مصنوعی / ai applications

کمک به جلوگیری از تصادف

هوش مصنوعی در رانندگی / ai applications

کمک به پیدا کردن درمان سرطان

هوش مصنوعی در درمان سرطان / ai applications

منبع: HUBSPOT

بخوانید:   کاربرد هوش مصنوعی در صنعت
پرهام ذبیحی
پرهام ذبیحی
دانشجوی زبان چینی دانشگاه تهران
عضویت
اطلاع از
0 دیدگاه‌ها
بازخورد در متن
دیدن همه دیدگاه‌ها

فنولوژی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

©۲۰۲۰ – کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به فنولوژی است.