وب/web

وب اسکرپینگ چیست؟ | جمع‌آوری داده‌های بسیار در زمان کم6 دقیقه مطالعه

هدیه فنولوژی به شما!

فرض کنید که شما اطلاعاتی از یک وبسایت را نیاز دارید. چه کاری انجام می‌دهید؟ بسیار خب، شما می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را از ویکی‌پدیا کپی و پیست کنید. اما اگر بخواهید اطلاعات زیادی را از یک وبسایت با بیش‌ترین سرعت ممکن به دست آورید، چه کاری باید انجام داد؟ مثلا مقدار زیادی داده از یک وبسایت را برای توسعه الگوریتم‌های ماشین لرنینگ خود نیاز دارید. در چنین وضعیتی، کپی کردن و پیست کردن، کاری نامعقول و حتی ناممکن خواهد بود. این جا، جایی است که باید از وب اسکرپینگ استفاده کنید.

برخلاف فرآیند بلندمدت و ذهنی برای به دست آوردن داده به صورت دستی، وب اسکرپینگ از روش‌های اتوماسیون هوشمند برای به دست آوردن هزاران یا حتی میلیون‌ها مجموعه داده در زمان کم‌تر استفاده می‌کند. اکنون وقت آن رسیده که درک کنیم که وب اسکرپینگ دقیقا چیست و چگونه از آن برای به دست آوردن داده از وبسایت‌های دیگر استفاده کنیم. با فنولوژی همراه باشید.

وب اسکرپینگ چیست؟

وب اسکرپینگ یک روش خودکار برای به دست آوردن مقدار زیادی داده از وبسایت‌ها است. اکثر این داده‌ها، داده‌های بدون ساختار در قالب HTML هستند که سپس در یک صفحه گسترده یا یک پایگاه‌ داده به داده‌های ساختار یافته تبدیل می‌شوند به طوری که می‌توانند در برنامه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. روش‌های مختلفی برای انجام وب اسکرپینگ جهت به دست آوردن داده‌ از وبسایت‌ها وجود دارد. این موارد شامل استفاده از خدمات آنلاین، API های اختصاصی و یا حتی نوشتن کد از صفر توسط خود شما است. بسیاری از وبسایت‌های بزرگ مانند گوگل، توییتر، فیسبوک، استک اور فلو و غیره دارای API هایی هستند که به شما این امکان را می‌دهد تا به داده‌های آن‌ها در یک فرمت ساختاری دسترسی داشته باشید. این بهترین گزینه است اما سایت‌های دیگری وجود دارند که به کاربران اجازه دسترسی به داده‌ها را به شکل ساختار یافته نمی‌دهند و یا از نظر تکنولوژیک پیشرفته نیستند. در این شرایط، بهتر است که از وب اسکرپینگ به دست آوردن داده استفاده کنید.

وب اسکرپینگ نیازمند دو چیز است که عبارتند از:

  • Crawler
  • Scraper

Crawler یک الگوریتم هوش مصنوعی است که وب را برای جستجوی داده‌های خاص مورد نیاز از طریق دنبال کردن لینک‌ها در سراسر اینترنت مرور می‌کند. از سوی دیگر، Scraper یک ابزار خاص است که برای استخراج داده‌ها از وبسایت ایجاد شده‌ است. طراحی Scraper می‌تواند با توجه به پیچیدگی و دامنه پروژه بسیار متفاوت باشد تا بتواند به سرعت و با دقت داده‌ها را استخراج کند.

طراحی وب/web design

وب اسکریپرها چگونه کار می‌کنند؟ | نحوه کارکرد ابزار وب اسکرپینگ

وب اسکریپرها می‌توانند تمام داده‌ها را بر روی سایت‌های خاص یا داده‌های خاصی که کاربر می‌خواهد، استخراج کنند. در حالت ایده‌آل، بهترین کار این است که داده‌هایی که می‌خواهید را مشخص کنید تا وب اسکریپر آن داده‌ها را به سرعت استخراج کند. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید صفحه آمازون را برای انواع آب‌گرم‌کن‌های موجود مورد بررسی قرار دهید، اما ممکن است تنها اطلاعات مربوط به مدل‌های آب‌گرم‌کن‌های مختلف و نه نظرات مشتریان را لازم داشته باشید.

بنابراین زمانی که یک وب اسکرپر می‌خواهد داده‌های یک سایت را بررسی کند، ابتدا آدرس سایت‌ مورد نیاز خود را به دست می‌آورد. سپس تمام کدهای HTML مربوط به آن سایت را بارگذاری می‌کند. حتی ممکن است یک اسکرپر پیشرفته‌تر، تمام عناصر CSS و جاوا اسکریپت را نیز استخراج کند. سپس اسکریپر داده‌های مورد نیاز را از این کدهای HTML دریافت می‌کند و این داده‌ها را در فرمت مشخص‌ شده توسط کاربر خروجی می‌دهد. عمدتا، این داده‌ها به شکل یک صفحه گسترده اکسل یا یک فایل CSV هستند اما داده‌ها را می توان در فرمت های دیگر مانند یک فایل Json نیز ذخیره کرد.

انواع مختلف وب اسکریپرها

وب اسکریپرها را می توان براساس بسیاری از معیارهای مختلف از جمله وب اسکریپرهایی که خودتان توسعه می‌دهید (Self-built) یا آن‌ها که از پیش توسعه داده شده‌اند (Pre-built)، افزونه‌ی مرورگر، نرم‌افزار، و وب اسکریپر‌های ابری یا محلی تقسیم‌بندی کرد.

شما می‌توانید از وب اسکریپرهای Self-built استفاده کنید اما این کار به دانش پیشرفته برنامه‌نویسی نیاز دارد. همچنین اگر به امکانات بیشتری در وب اسکریپر خود نیاز دارید، به دانش برنامه‌نویسی بیشتری هم نیاز خواهید داشت. از سوی دیگر، وب اسکریپرهای Pre-built، پیش از این اسکریپرهایی را ایجاد کرده‌اند که شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را دانلود و اجرا کنید. برخی از آن‌ها نیز، گزینه‌های پیشرفته‌تری دارند که می‌توانید آن‌ها را بر اساس نیاز خود شخصی سازی کنید.

برنامه نویسی/programming

افزونه‌های مرورگر برای وب اسکرپینگ، برنامه‌هایی هستند که می‌توانند به مرورگر شما اضافه شوند. اجرای این افزونه‌ها آسان است چون با مرورگر شما یکپارچه شده‌اند اما در عین حال، به همین دلیل نیز محدود هستند. اجرای هر دستور پیشرفته‌ای که خارج از حوزه مرورگر شما باشد، بر روی این وب اسکریپرها غیر ممکن است. اما نرم‌افزارهای وب اسکرپینگ این محدودیت‌ها را ندارند زیرا می‌توانند دانلود و بر روی کامپیوتر شما نصب شوند. این نرم‌افزارها پیچیده‌تر از افزونه‌های مرورگر‌ها هستند و بر خلاف افزونه‌ها امکانات پیشرفته‌ای دارند که شما را محدود نمی‌سازند.

هدیه فنولوژی به شما!

وب اسکریپرهای ابری، بر روی فضای ابری کار می‌کنند که یک سرور خارج از وب سایت است که اغلب توسط شرکتی که اسکریپر را از آن خریداری می‌کنید، فراهم می‌شود. چنین چیزی به کامپیوتر شما این امکان را می‌دهد که بر روی کارهای دیگر تمرکز کند، چون در این مورد، منابع کامپیوتر نیازی به جمع‌آوری اطلاعات از وبسایت‌ها ندارند. از سوی دیگر، وب اسکریپرهای محلی با استفاده از منابع محلی بر روی کامپیوتر شما اجرا می‌شوند. بنابراین اگر سرورهای وب به CPU یا RAM بیشتری نیاز داشته باشند، کامپیوتر شما کند خواهد شد و قادر به انجام کارهای دیگر نخواهد بود.

چرا پایتون یک زبان برنامه‌نویسی محبوب برای وب اسکرپینگ است؟

به نظر می‌رسد که این روزها پایتون مد روز است! این زبان محبوب‌ترین زبان برای وب اسکرپینگ است چون می‌تواند بسیاری از فرآیندها را به راحتی کنترل کند. همچنین دارای انواع مختلفی از کتابخانه‌ها است که به طور خاص برای وب اسکرپینگ ایجاد شده‌اند. مثلا Scrapy یک فریموورک اوپن سورس بسیار محبوب برای وب اسکرپینگ است که در پایتون نوشته شده‌ است. این فریموورک برای وب اسکرپینگ و استخراج داده‌ با APIها بسیار مناسب است. یکی دیگر از کتابخانه‌های پایتون که برای وب اسکرپینگ مناسب است، Beautiful soup است. این کتابخانه، یک درخت تجزیه ایجاد می‌کند که می‌تواند برای استخراج داده‌ها از HTML در یک وبسایت مورد استفاده قرار گیرد.

از وب اسکرپینگ برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

وب اسکرپینگ کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارد. به برخی از آن‌ها در زیر اشاره می‌کنیم.

نظارت بر قیمت (Price Monitoring)

وب اسکرپنیگ می‌تواند توسط شرکت‌ها برای از بررسی داده‌های مربوط به یک محصول برای محصولات خود و محصولات رقیب و همچنین برای اطلاع از چگونگی تاثیر آن بر استراتژی‌های قیمت‌گذاری مورد استفاده قرار گیرد. شرکت‌ها می‌توانند از این داده‌ها برای تثبیت قیمت‌گذاری بهینه برای محصولات خود استفاده کنند تا بتوانند حداکثر درآمد را به دست آورند.

تحقیق بازار (Market Research)

وب اسکرپینگ می‌تواند برای تحقیقات بازار توسط شرکت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. داده‌های با کیفیت به‌دست‌آمده در حجم‌های بزرگ توسط وب اسپرپینگ می‌تواند برای شرکت‌ها در تجزیه و تحلیل تمایلات مشتری و درک این که شرکت باید در آینده به کدام سمت حرکت کند، بسیار مفید باشد.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

شرکت‌ها همچنین می‌توانند از وب اسپرپینگ برای بازاریابی ایمیلی استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند آدرس‌های ایمیل را از با استفاده از وب اسکرپینگ از سایت‌های مختلف جمع‌آوری کنند و سپس ایمیل‌های تبلیغاتی و بازاریابی را برای تمام افرادی که دارای این آدرس‌های ایمیل هستند، ارسال کنند.

شبکه/network

نظارت بر اخبار (News Monitoring)​

انجام وب اسکرپینگ از سایت‌های خبری می‌تواند گزارش‌های دقیقی از اخبار فعلی را برای یک شرکت فراهم کنند. این کار برای شرکت‌هایی که به طور مکرر در اخبار حضور دارند و یا برای عملکرد روزمره خود به اخبار روزانه وابسته هستند، ضروری‌تر است.

تحلیل احساسات (Sentiment Analysis)

اگر شرکت‌ها بخواهند احساسات عمومی نسبت به محصولات خود را در میان مشتریان خود درک کنند، آنگاه تحلیل احساسی یک ضرورت است. شرکت‌ها می‌توانند از وب اسکرپینگ برای جمع‌آوری داده‌ها از وب سایت‌های ارتباط جمعی مانند فیسبوک و توییتر برای اطلاع از احساسات عمومی در مورد محصولات خود استفاده کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا محصولاتی تولید کنند که مردم دوست دارند و جلوتر از رقیب خود حرکت می‌کنند.

منابع: GeeksforGeeks، ParseHub

از یادگیری تا استخدام با دوره‌های متخصص سون‌لرن
عضویت
اطلاع از
0 دیدگاه‌ها
بازخورد در متن
دیدن همه دیدگاه‌ها

فنولوژی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

©۲۰۲۰ – کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به فنولوژی است.