یکی از جدیدترین حوزههای کاری در دنیای IT، بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) است. این حوزه، آینده بسیار درخشانی دارد و در سالهای پیش رو، رشد دوچندانی خواهد داشت. مهارتآموزی در زمینه بازاریابی دیجیتال در وبسایتهایی مانند فرادرس، آموزش دیجیتال مارکتینگ کاپریلا و سایر منابع آموزشی که در ادامه اشاره خواهد شد، میتواند آینده شغلی شما را تضمین کند.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
قبل از بازاریابی دیجیتال، بهتر است تعریفی از بازاریابی (Marketing) ارائه دهیم. بازاریابی مجموعهای از فعالیتها و فرایندها برای خلق پیشنهادهایی (Offers) متناسب با محصول و ارائه آنها به تعداد زیادی از مشتریان بالقوه است.
بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی آنلاین، فعالیتهای بازاریابی یک شرکت است که از طریق کانالهای آنلاین انجام میشود. منظور از کانالهای آنلاین، کانالهایی مانند وبسایت، اپلیکیشن، ایمیل، پیامک و شبکههای اجتماعی است. به بیان دیگر، هر کمپین بازاریابی که در آن از کانالهای دیجیتال استفاده کنیم، یک کمپین بازاریابی دیجیتال است.
بهترین دورههای آموزش بازاریابی دیجیتال
برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ، میتوانید از منابع آموزشی مختلفی استفاده کنید. در ادامه مجموعهای از بهترین دورههای آموزشی در این زمینه را معرفی خواهیم کرد.
دورههای آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس
فرادرس غنیترین مجموعه آموزشی به زبان فارسی است که میتوانید در آن آموزشهای دانشگاهی و غیردانشگاهی مختلفی را بیابید. در فرادرس، دورههای آموزش دیجیتال مارکتینگ مختلفی مانند آموزش سئو وردپرس، آموزش تولید محتوا، آموزش گوگل آنالیتیکس، آموزش تبلیغنویسی و … موجود است.
دوره مبانی بازاریابی دیجیتال گوگل
گوگل یک پلتفرم آموزش آنلاین به نام Digital Garage دارد که در آن میتوانید آموزشهای بسیار مفیدی را بیابید. دوره ۴۰ ساعته مبانی دیجیتال مارکتینگ، یکی از بهترین دورههای موجود در این مجموعه است. این دوره کاملا رایگان است و پس از تکمیل آن میتوانید گواهی (Certification) نیز دریافت کنید. برخی از سرفصلهای این دوره عبارتند از:
- طراحی استراتژی کسبوکار آنلاین
- آشنایی با مفاهیم موتورهای جستوجو
- آشنایی با Search Ads
- آموزش ابتدایی شبکههای اجتماعی
- ایمیل مارکتینگ
- تحلیل دیتا
- و …
دوره آموزش گوگل آنالیتیکس گوگل
گوگل آنالیتیکس یکی از مهمترین ابزارهایی است که هر متخصص بازاریابی دیجیتال باید با آن آشنا باشید. این ابزار به شما کمک میکند تا رفتار بازدیدکنندگان یک وبسایت را تحلیل کنید؛ به عنوان مثال متوجه شوید روزانه وبسایت شما چند بازدیدکننده دارد و هر کدام از آنها از چه منابعی به دست آمدهاند. علاوه بر این میتوانید مطلع شوید میانگین زمان حضور هر کاربر چقدر است و صدها داده مفید دیگر. آکادمی گوگل آنالیتیکس، از منابع اصلی یادگیری کار با این ابزار است؛ در آکادمی گوگل آنالیتیکس میتوانید با توجه به سطح آشنایی خودتان، یکی از این دورهها را انتخاب کنید:
- Google Analytics for Beginners
- Advanced Google Analytics
- Google Analytics for Power Users
برای یادگیری کار با ابزار گوگل آنالیتیکس، میتوانید از آموزشهای فرادرس نیز استفاده کنید.
دورههای آموزشی آکادمی SEMRUSH
کمپانی SEMRUSH در زمینه ارائه ابزارهای مارکتینگی و به خصوص سئو فعالیت دارد؛ در آکادمی این کمپانی، میتوانید دورههای مختلف بازاریابی محتوایی و سئو را به رایگان ببینید. دورههای آموزشی به زبان انگلیسی هستند و با گذراندن این دورهها و شرکت در آزمون میتوانید گواهی دریافت کنید.
شاخههای دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ حوزه بسیار گستردهای است و زیرمجموعههای فراوانی دارد. در ادامه مهمترین زیرشاخههای بازاریابی دیجیتال را مرور میکنیم.
بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
در بازاریابی محتوایی، بازاریابان سعی دارند تا با داستانسرایی و ارائه اطلاعات و محتوای مفید به مخاطب، اعتماد آنها را جلب کنند. محتوا میتواند پست وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، پادکست، اینفوگرافیک، ویدیو و مواردی از این قبیل باشد. نقطه کلیدی در بازاریابی محتوایی، ارائهی محتوایی مفید به مخاطب است؛ نه صرفا تبلیغ محصولاتمان. در بازاریابی محتوایی سعی میشود تا یک ارتباط عمیق و بلندمدت با مشتریان بالقوه ساخته شود تا در طول زمان و بیشتر شدن اعتماد، ترغیب به خرید شوند. پس از خلق یک محتوای خوب، برای توزیع محتوا میتوان از سایر متدهای دیجیتال مارکتینگ که در ادامه توضیح داده میشوند استفاده کرد.
نکته قابل توجه آن است که بر خلاف برخی روشهای دیگر، بازاریابی محتوایی یک استراتژی بلندمدت است؛ لذا لازم است تا زمانی که به بار بنشیند، صبر و تحمل زیادی به خرج دهید؛ اما از طرفی، بازاریابی محتوایی تاثیری دائمی برای شما خواهد داشت و گذرا و کوتاهمدت نیست. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوایی میتوانید از دورههای فرادرس و همچنین Hubspot استفاده کنید.
بهینهسازی موتور جستوجو (سئو یا SEO)
هدف از بهینهسازی موتور جستوجو، گرفتن رتبههای بالاتر در صفحه نتایج جستوجوی موتورهایی مانند گوگل و بینگ است. رتبههای بالاتر در نهایت منجر به جذب ترافیک بیشتر در وبسایت شما خواهد شد. برای رسیدن به این هدف، متخصصان سئو در ابتدا کلمات و عباراتی را پیدا میکنند که توسط افراد زیادی جستوجو میشود؛ سپس با استفاده از این عبارات محتوایی غنی تولید میکنند تا در هنگام سرچ رتبه بالایی بگیرند. موتورهای جستوجوگر مانند گوگل برای رتبهدهی به وبسایتها شاخصهای بسیار زیادی را مد نظر قرار میدهند؛ برخی از این شاخصها عبارتند از:
- محتوای مرتبط
- سرعت وبسایت. برای این موضوع میتوانید دورهی GTMetrix را در فرادرس مشاهده کنید.
- تعداد و کیفیت لینکهایی که از سایتهای دیگر به یک صفحه از سایت شما ارجاع شده است. برای این موضوع، استفاده از رپورتاژ آگهی به منظور لینکسازی تکنیک رایجی است؛ با استفاده از پلتفرمهایی مانند نشریلا، میتوانید در وبسایتهای مختلف، رپورتاژهای خود را منتشر کنید.
- چارچوب و کدنویسی سایت
- تجربه خوب کاربری مخاطبان در وبسایت شما
- و …
بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
همهی ما با شبکههای اجتماعی آشنایی داریم و حتما در تعدادی از آنها نیز فعالیت میکنیم؛ اما وظایف مدیران شبکهی اجتماعی یک کسبوکار، به سادگی مدیریت یک حساب شخصی نیست؛ آنها باید استراتژی مشخصی برای تولید محتوای شبکههای اجتماعی داشته باشند و محتوایی مفید و جذاب در اختیار مخاطبان قرار دهند.
یکی از مهمترین اصول برای موفقیت در شبکههای اجتماعی، مداومت در تولید محتواست؛ به این معنا که به طور مرتبط و در بازههای مشخص، محتوای مناسب در اختیار کاربران قرار گیرد. بازاریابان شبکههای اجتماعی، علاوه بر این، باید به شکل مداوم رشد کسبوکار در شبکههای اجتماعی را اندازهگیری و رصد کنند؛ آنها همچنین باید با مخاطبان و دنبالکنندگان ارتباطی مفید برقرار نمایند.
بازاریابی مشارکتی (Affiliate Marketing)
در این روش بازاریابی، سه عنصر اصلی حضور دارند: بازاریاب، کسبوکار و مشتری. بازاریابان لینکهای اختصاصی خود را که از کسبوکارها دریافت کردهاند، به روشهای مختلفی در اختیار مشتریان قرار میدهند. مشتریانی که از طریق این لینکهای اختصاصی، خریدی را ثبت کنند، درصدی از این خرید به بازاریاب داده میشود. به این روش افیلیت مارکتینگ گفته میشود.
بازاریابی بازگشتی (Retention Marketing)
بسیاری از بازاریابان، وقت و منابع مالی زیادی را به جذب مشتریان جدید اختصاص میدهند؛ جذب مشتریان جدید اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما نکتهای که عمدتا مغفول میماند، توجه به مشتریان فعلی و ترغیب آنها به خرید مجدد است. به روشهای بازاریابی برای ترغیب مجدد مشتریان فعلی به خرید، بازاریابی بازگشتی یا Retention Marketing گفته میشود. در بازاریابی بازگشتی از تکنیکهای متنوعی مانند ایمیل مارکتینگ، استفاده از اپپوش، وبپوش و SMS مارکتینگ استفاده میشود.
اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
تمام روشها و شاخههای بازاریابی که تا کنون توضیح داده شد، میتوانند تا حد خوبی به صورت خودکار انجام شوند؛ به خودکارسازی فرایندها و فعالیتهای مختلف بازاریابی، مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی گفته میشوند. استفاده از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، علاوه بر صرفهجویی زیاد در وقت، کمک میکند تا بتوانیم به صورت شخصیسازیشده با مشتریان ارتباط برقرار کنیم.
تبلیغات کلیکی (PPC یا Pay Per Click)
در مواقعی که نیاز دارید میزان ترافیک زیادی را در مدت زمان کم به داخل وبسایت خود منتقل کنید، میتوانید از تبلیغات کلیکی بهره بگیرید. در این مدل تبلیغاتی، فقط برای تعداد کلیکی که بر روی بنرهای تبلیغاتی شما در سایتهای مختلف انجام شده است، هزینه میپردازید؛ یعنی به ازای نمایش تبلیغ هزینهای نمیدهید. تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارد که از جملهی مهمترین آنها میتوان به تبلیغات همسان و بنری اشاره کرد. در پلتفرمهای تبلیغاتی مانند کاپریلا، میتوان با شارژ حساب و تعیین محتوای تبلیغی، تبلیغات را در صفحات مربوط به نمایش درآورد و تنها به ازای کلیکهایی که شده است پول پرداخت کرد.
همان طور که اشاره شد، مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس، یکی از بهترین منابع فارسی، برای یادگیری بازاریابی دیجیتال است. همچنین، در فرادرس میتوانید به آموزشهای متنوع دیگری در موضوعات مختلف از جمله دروس دانشگاهی دسترسی داشته باشید.