طراح گرافیک / graphic designer

مسیر یادگیری طراحی گرافیک و آموزش فتوشاپ5 دقیقه مطالعه

هدیه فنولوژی به شما!

امروزه انجام کارهای گرافیکی در همه‌ی کسب‌وکارها مورد نیاز است و شما به عنوان یک طراح گرافیست می‌توانید موقعیت‌های شغلی خوب به همراه درآمدهای عالی داشته باشید. در این پست به معرفی برترین نرم‌افزارهای موجود در این زمینه می‌پردازیم و به بهترین دوره‌های آموزشی مانند آموزش فتوشاپ و آموزش ایلاستریتور اشاره می‌کنیم. تا انتهای این پست با ما همراه باشید. 

معرفی نرم افزار فتوشاپ

نرم افزار فتوشاپ یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای مورد نیاز شما به عنوان یک گرافیست کامپیوتری است. با استفاده از فتوشاپ می‌توانید انواع تصاویر را ویرایش کنید، بنرهای تبلیغاتی طراحی کنید و کارت پستال‌های گوناگون بسازید. این نرم‌افزار تصاویر را به صورت پیکسل بندی شده پردازش می‌کند و ابزارهای قدرت‌مندی برای ترسیم، ویرایش عکس‌ها و … در اختیار شما قرار می‌دهد. در بخش آموزش فتوشاپ فرادرس می‌توانید به انواع آموزش‌های موجود برای طیف وسیعی از کاربردهای فتوشاپ دسترسی پیدا کنید. 

آموزش فتوشاپ / photoshop

این آموزش‌ها شامل کاربردهای متنوع فتوشاپ در صنایع گوناگون می‌شوند. برای مثال می‌توان به آموزش فتوشاپ مخصوص عکاسان، آموزش فتوشاپ در صنعت چاپ و تبلیغات، آموزش فتوشاپ در ساخت جلوه‌های ویژه،‌ و همچنین کاربردهایی مانند معماری، طراحی رابط کاربری سایت‌ها و طراحی‌های سه‌بعدی و متحرک اشاره کرد. 

معرفی ایلاستریتور

برای انجام کارهای تخصصی گرافیکی حتما نیاز به کار با نرم‌افزارهای vector base دارید. به این معنی که به صورت برداری می‌توانید تصاویر را ایجاد کنید و یا ویرایش کنید. یکی از کاربردهای مهم ایلاستریتور طراحی لوگو و یا طراحی کاراکتر است. کاراکترهای انیمیشنی را می‌توان ابتدا در ایلاستریتور به طور کامل طراحی کرد و سپس آن‌ها را در سایر نرم افزارها مانند after effects متحرک سازی کرد. خوبی این نرم افزار و به صورت کلی نرم افزارهای برداری،‌ این است که می‌توان خروجی را با هر مقیاسی کوچک و بزرگ کرد و از کیفیت آن کاسته نخواهد شد. بر خلاف فتوشاپ که به صورت پیکسلی کار می‌کند و نمی‌توان تصاویر را در ابعاد دلخواه تغییر سایز داد. می‌توانید برای شروع یادگیری این نرم افزار به بخش آموزش ایلاستریتور در فرادرس مراجعه کنید. 

فتوشاپ، ایلاستریتور و کورل درا

در این قسمت می‌خواهیم این سه نرم افزار معروف در حوزه گرافیک کامپیوتری را با هم مقایسه کنیم. همان طور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم، نرم افزارهای گرافیکی به صورت کلی به دو دسته‌ی مبتنی بر پیکسل و مبتنی بر بردار تقسیم می‌شوند. نرم افزارهای مبتی بر پیکسل (یا raster) تصاویر را به صورت مجموعه نقاط کنار هم بررسی می‌کند که هر نقطه یا پیکسل دارای یک مقدار صحیح است. این مقدار صحیح میزان روشنایی تصویر را مشخص می‌کند. (در تصاویر رنگی هر پیکسل دارای سه یا چهار کانال است که رنگ‌های مختلف را ایجاد می‌کند) نرم افزارهایی مانند فتوشاپ با ابزارهای مختلف سعی در ویرایش تصاویر با تغییر مقادیر این پیکسل‌ها دارند.

نرم افزارهایی مانند ایلاستریتور و کورل درا که بر اسال بردارها کار می‌کنند، تمامی اشکال، خطوط، منحنی‌ها و … را به صورت بردارهای ریاضی درمی‌آورند. وقتی برای هر شکل یه معادله‌ی برداری ریاضی وجود داشته باشد، با تغییر سایز تصاویر باز هم می‌توان وضوح و کیفیت کاملی را مشاهده کرد. به همین علت در طراحی لوگو و یا عناصر کاراکترها و بسیاری از الگوها و بنرهای گرافیکی از این نوع نرم افزارها استفاده می‌شود. 

در مورد تفاوت‌های ایلاستریتور و کورل درا نیز می‌توان گفت در کلیت ماجرا تفاوت زیادی وجود ندارد زیرا هر دو برای کاربردهای vector-based استفاده می‌شوند. اما هر کدام از ابزارهای متفاوت و رابط کاربری متفاوتی برخوردارند و شما بر اساس نیازهای کاری خود و سلیقه‌ی خود می‌توانید هرکدام از آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

معرفی Adobe InDesign

Adobe InDesign برای اولین بار در حدود بیست سال پیش منتشر شد. این نرم افزار بهترین دوست و با ارزش ترین نرم افزار برای یک طراح گرافیک است. InDesign بخشی از Adobe Creative Cloud یک برنامه چاپ و چاپ حروفچینی است که توسط طراحان سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر طراح هنگام شروع به کار با آن کمی گیج سردرگم شود، اما به محض آموزش کامل InDesign، متوجه امکانات سرشار این نرم افزار خواهد شد. این نرم افزار برای صفحه‌ آرایی اسناد مختلف استفاده می‌شود و شما به عنوان یک طراح گرافیک به احتمال زیاد کار با این نرم افزار را باید بیاموزید.

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX)

برای طراحی رابط کاربری سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها شما نیاز به مجموعه مهارت‌های طراحی، بازاریابی و روان‌شناسی دارید. برای فراگیری بخش‌های طراحی آن نیاز به نرم افزارهای فتوشاپ و ایلاستریتور به صورت عمومی و همچنین نرم افزارهای تخصصی طراحی رابط کاربری مانند adobe XD دارید. 

طراحی رابط کاربری /UI UX

با استفاده از Adobe XD می‌توانید بردارها را ایجاد کنید، ویرایش کنید و کارهای هنری بسازید؛ از صفحه‌بندی‌های مختلف گرفته تا طرح بندی سایت و اپلیکیشن، نمونه‌های اولیه تعاملی و سایر عناصر یک برنامه را تنها در یک نرم افزار ایجاد کنید. می‌توان به راحتی از طراحی به نمونه اولیه قابل قبول رسیده و با هم‌تیمی‌ها و سهامداران به اشتراک بگذارید تا ظاهر و احساس طراحی خود را آزمایش کنید. محصولی که از adobe ارائه می‌شود امکان ادغام با چندین محصول دیگر این شرکت مانند فتوشاپ و افترافکت را فراهم می‌کند که این یک امتیاز مثبت است.

موقعیت‌های کاری یک طراح گرافیک

اگر به دنیای طراحی گرافیک علاقه‌مند هستید می‌توانید در موقعیت‌های مختلف شغلی در موارد زیر وارد کار شوید.

  • آژانس‌های تبلیغاتی
  • چاپخانه‌های بزرگ
  • نمایندگی‌های برند
  • شرکت‌های علامت‌گذاری
  • ناشران کتاب، مجله و روزنامه
  • شرکت‌های چندرسانه ای
  • تلویزیون و شرکت‌های پخش
  • صنعت بسته‌بندی
  • خدمات طراحی گرافیکی داخلی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ ملی و بین المللی
  • طراحی رابط کاربری سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها
  • موسسات عکاسی
  • کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

مهارت‌های مورد نیاز طراح گرافیک

برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک فقط نیاز به یادگیری مهارت‌های طراحی و کار با نرم افزارها ندارید. در کنار همه‌ی آن مهارت‌ها باید به توسعه‌ی مهارت‌های شخصی و کاری خود نیز توجه کنید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین مهارت‌های یک طراح گرافیک می‌پردازیم. 

  • مهارت‌های عالی IT، به ویژه با نرم افزار طراحی و ویرایش عکس
  • خلاقیت و نوآوری استثنایی
  • مهارت‌های عالی مدیریت زمان و سازمانی
  • دقت و توجه به جزئیات
  • درک آخرین ترندها و نقش آنها در فضای تجاری
  • رویکرد حرفه‌ای به زمان، هزینه‌ها و مهلت‌های مقرر

در فرادرس بیاموزید

برای یادگیری مهارت‌های طراحی گرافیک و آموزش فتوشاپ و ایلاستریتور و همچنین سایر نرم‌افزارهای مهم در زمینه‌های طراحی،‌ سایت فرادرس آموزش‌های بسیار جامع و کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهد. برای یادگیری این مهارت‌ها کافیست در سایت فرادرس عضو شوید و از تمامی این دوره‌های آموزشی استفاده کنید. مزیت سایت فرادرس وجود آموزش‌هایی کاربردی با بیانی شیوا و قابل فهم و درعین حال کامل و جامع برای علاقه‌مندان ورود به این حوزه‌هاست. 

بخوانید:   منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال)
تیم محتوایی فنولوژی
تیم محتوایی فنولوژی
گروهی از متخصصان حوزه‌های مختلف
عضویت
اطلاع از
0 دیدگاه‌ها
بازخورد در متن
دیدن همه دیدگاه‌ها

فنولوژی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

©۲۰۲۰ – کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به فنولوژی است.