آینده‌‌ی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا iot
Share on telegram
اشتراک‌گذاری در تلگرام
Share on linkedin
اشتراک‌گذاری در لینکدین

تخمین زده شده که تا سال ۲۰۲۰، حدود ۳۰ میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهد بود. خیلی از این محصولات، خود بسیار جالب هستند؛ اما، تصور کنید، با کمی کمک از قوه‌ی تخیل چقدر بهتر و جالب‌تر خواهند شد. با کمی خلاقیت، می‌توانید با استفاده از اینترنت اشیا استراتژی تبلیغاتی خود را بهبود ببخشید یا محصول مفیدتری تولید کنید. به عنوان مثال، دکمه‌ی سریع تاید (Tide) که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم، به مشتری‌ها این امکان را می‌دهد که به سرعت و سهولت مرحله‌ی خرید پودر لباس‌شویی را پشت سر بگذارند و به این شکل مشتری‌های خود را حفظ می‌کند. همچنین، شرکت‌های اوبر (Uber) و اسپاتیفای (Spotify) با هم شریک شدند تا سفر ماشینی بعدی متقاضیان، منحصر به فرد باشد. در ادامه، شما را با دنیای جذاب آینده‌ی اینترنت اشیا (IoT)، آشنا می‌کنیم.

با کمک اینترنت اشیا همگام با تکنولوژی پیش بروید

با وجود محصولات اینترنت اشیا، همه چیز جدید است. شما می‌توانید در این عرصه‌ی وسیع و فتح نشده یک مخترع باشید. در ادامه چند مثال از اینترنت اشیا بیان می‌کنیم تا الهامی باشد برای شما که از این تکنولوژی نهایت استفاده را بکنید. همچنین چند طرح که شما خود می‌توانید آن‌ها را اجرا کنید نیز در پایان مطلب ذکر شده‌اند.

مثال‌های آینده‌ی اینترنت اشیا

۱. دیگو (Diageo)

وقتی در مورد کادوی روز پدر فکر می‌کنید، معمولا چیزهایی مانند نوشیدنی‌های الکلی به ذهنتان نمی‌رسد. دیگو، یکی از سردمداران بازار نوشیدنی‌های الکلی در جهان که بیش از ۲۰۰ برند نوشیدنی را تولید می‌کند، در سال ۲۰۱۲ در برزیل تلاش کرد تصویر جدیدی از کادوی روز پدر نشان دهد. آن‌ها با کمک اینترنت اشیا روی هر بطری ویسکی یک QR Code حک کردند. وقتی پدران بطری را دریافت می‌کردند، می‌توانستند با اسکن کردن این کد، یک ویدیو ضبط شده توسط فرزندانشان مشاهده کنند.

دیگو با این روش، کار تبلیغ و پخش بطری‌ها را به مشتریان خود سپرد که هر کدام می‌توانستند با کمی خلاقیت، به این شکل پیامی را با عزیزان خود به اشتراک بگذارند. برند دیگو به عنوان نوآفرین و نتیجه‌ی بی‌نظیری دریافت کرد؛ فروش آن‌ها تا روز پدر، ۷۲ درصد افزایش یافت!

کادوی روز پدر

 

۲. آمازون (Amazon) و تاید (Tide)

دکمه‌های خرید سریع آمازون به وای‌فای و نرم‌افزار آمازون متصل هستند. با استفاده از  این دکمه‌ها، می‌توانید وقتی در خانه کمبودی دارید، به راحتی آن محصول را سفارش دهید. شرکت تاید با همکاری آمازون، دکمه‌های خرید سریع فراهم کردند که با استفاده از آن‌ها مشتریان می‌توانند پودر لباس‌شویی جدید سفارش دهند که چند روز بعد، جلوی در خانه‌ی آنها حاضر است. تنها کاری که باید انجام دهند فشار دادن یک دکمه است.

دکمه‌ی خرید سریع تاید بدون شک یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ مشتری است. در فروشگاه‌ها ممکن است خریدارها تاید را به عنوان یک برند ساده و غیرخاص در نظر بگیرند و یا محصولات مشابه رقبای این شرکت را انتخاب کنند. شرکت تاید به مشتریان این امکان را می‌دهد که از مرحله‌ی سخت و زمان‌بر خرید در فروشگاه عبور کنند بدین شکل، مشتریان احتمالا هر دفعه از محصولات تاید استفاده خواهند کرد. البته اکنون دیگر تاید تنها شرکتی نیست که از این دکمه‌های خرید سریع استفاده می‌کند.

amazon dash آمازون دش

۳. الن سالی (Allen Solly)

زیاد دیده می‌شود که شرکت‌ها از مشتریان خود درخواست می‌کنند که در مورد موضوع خاصی توییت بگذارند؛ اما، معمولا این درخواست‌ها هیجان و انرژی خاصی همراه خود ندارند. مگر اینکه مشتریان حس کنند که چیزی در ازای آن دریافت می‌کنند. با به‌ کارگیری اینترنت اشیا، استفاده از هشتگ‌های شبکه‌های اجتماعی برای قرعه‌کشی و جایزه، کار ساده و مفرحی شده است.

الن سالی، یک برند پوشاک، در بنگلور در هند، یک بیلبورد پیراهن ساخت. وقتی کاربری در توییتر هشتگ RainingSolly# (#باران‌سالی) را توییت می‌کرد، کامپیوتر متصل به بیلبورد یک پیراهن را پایین می‌انداخت و به مشتری اتفاقی می‌داد. با این روش الن سالی راهی پیدا کرد که مشتریان را تشویق کند تا این برند را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنند.

الن سالی ellen sally

۴. نیوه‌آ (Nivea)

چاپ آگهی تبلیغاتی و اینترنت اشیا به نظر دو سوی مختلف طیف تبلیغات هستند؛ گذشته و آینده؛ اما، شاید هم نباشند. نیوه‌آی کودکان در مجله‌ای در برزیل، هر دو را ترکیب کرد. در این مجله، نوارهای تبلیغاتی وجود داشت که در خود ردیاب داشتند و والدین می‌توانستند آن‌ها را جدا کرده و روی مچ کودکانشان ببندند. این نوارها به نرم‌افزار موبایل نیوه‌آ وصل می‌شد و با استفاده از آن والدین می‌توانستند حداکثر فاصله‌ای که کودکان می‌توانند از خانه دور شوند را تعیین کنند. اگر کودکان از این فاصله دورتر می‌رفتند، نرم‌افزار به والدین هشدار می‌داد. همچنین این رادار مشخص می‌کرد که کودک دارد به خانه نزدیک یا از آن دور می‌شود. این روش تبلیغ، والدین برزیلی را تشویق کرد و همچنین باعث برندسازی Nivea شد.

نیوه‌آ nivea

۵. اوبر (Uber) و اسپاتیفای (Spotify)

اینترنت اشیا فرصتی بی‌نظیر برای بهبود محصولات و یا استراتژی‌های تبلیغاتی است؛ اما، به همین میزان برای افزایش رضایت مشتریان و شکست دادن رقبا نیز مؤثر است. اسپاتیفای و اوبر، دو برند معروف، با هم یار شدند تا تجربه‌ی مفرح‌تر و بهتری برای کاربران خود ایجاد کنند. کاربران اکنون می‌توانند حساب اسپاتیفای و اوبر خود را به هم متصل کنند و پس از این‌که سوار ماشینی که کرایه کرده‌اند شدند، با استفاده از حساب اوبر، آهنگ‌های دلخواه خود را در ماشین پخش کنند.

همکاری شرکت‌ها باعث افزایش رضایت مشتریان و همچنین حفظ آن‌ها در طولانی مدت می‌شود. اگر بخواهید تصمیم بگیرید که از کدام نرم‌افزار کرایه ماشین استفاده کنید و بدانید که فقط یکی از آن‌ها آهنگ مورد علاقه شما را پخش خواهد کرد، چی تصمیم می‌گیرید؟ این تکنولوژی با نرم‌افزار Pandora Station نیز در دسترس است.

uber spotify اوبر اسپاتیفای

۶. جنرال موتورز (General Motors)

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، اینترنت اشیا می‌تواند یک محصول را بهبود ببخشد و نوآوری و منحصر به فرد بودن آن برند را ارتقا دهد. امروزه یکی از روش‌های موفقیت در مبارزه‌ی بازار این است که محصولات را تا جای ممکن با تجارب روزانه‌ی کاربران و نیازهای آن‌ها مطابقت دهیم. به عنوان مثال جنرال موتورز در سال ۲۰۱۷ اولین سیستم تراکنش آنلاین برای صنعت خودروهای موتوری را طراحی کرد. با استفاده از این برنامه، رانندگان خودروهای جنرال موتورز می‌توانند از روی صفحه‌ی لمسی روی داشبورد خود، قهوه بخرند،در یک رستوران جا رزرو کنند و یا نزدیک‌ترین پمپ بنزین را پیدا کنند. این سیستم، به کاربران جنرال موتورز این امکان را می‌دهد که کارهای خود را سریع‌‌تر، راحت‌تر و در محیط امن‌تری انجام دهند.

جنرال موتورز general motors

۷. والگرینز (Walgreens)

یکی از بزرگترین مشکلات خرید کردن، پیدا کردن اجناس در فروشگاه‌هاست؛ مخصوصا اگر فروشگاه کمی بزرگ باشد. خیلی خوب می‌شد اگر گوشی شما می‌توانست شما را در این مکان‌ها راهنمایی کند. نه؟

والگرینز که یکی از بزرگترین داروخانه‌های آمریکاست، با همکاری Aisle411 و Google Tango یک نر‌افزار موبایل طراحی کرده است که شما را در فروشگاه، راهنمایی می‌کند. علاوه بر آن، کاربران از طریق اپلیکیشن، پیشنهادهای مخصوص و امتیازهای وفاداری دریافت می‌کنند که تجربه‌ی خرید را مهیج‌تر می‌کند.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت App Annie، که در زمینه نرم‌افزارهای خرید فروش فعالیت می‌کند، والگرینز در رتبه‌ی سوم، محبوب‌ترین نرم‌افزارهای مربوط به خرده‌فروشی‌هاست و مقام‌های اول و دوم متعلق به آمازون و گروپان (Groupon) است.

مثال‌های استفاده از اینترنت اشیا در تبلیغات بسیار زیاد است. می‌توانید با استفاده از این تکنولوژی، بازی‌های مجازی بسازید که در آن کاربران به دنبال نقشه‌ی گنج می‌روند و پس از رسیدن به هدف دیجیتالی خود، امتیاز یا تخفیف می‌گیرند.

طرح‌هایی که خود می‌توانید آن‌ها را انجام دهید

اکنون که مشاهده کردید، یک برند به کمک اینترنت اشیا قادر به انجام چه کارهایی است، چند نمونه کار ارائه می‌کنیم تا بتوانید با انجام آن‌ها مهارت خود را افزایش دهید. همچنین چون این طرح‌ها منبع خاصی ندارند، می‌توانید با توجه به نیازهای خود، آن‌ها را تغییر دهید.

۱. ساعت کوکی

شما می‌توانید با استفاده از برد Raspberry Pi، که یک کامپیوتر جیبی کوچک در اندازه‌ی یک کارت بانکی است، ساعت کوکی خود را به ساعت رسیدن قطارها متصل کنید و کوک ساعت را بر اساس ساعت رسیدن یک قطار تنظیم کنید؛ در این صورت، اگر قطار شما تأخیر داشت، شما وقت خواب بیشتری دارید! یا ساعت خود را به شبکه‌های رادیو متصل کنید که آخر هفته‌ها با آهنگ خاصی از خواب بیدار شوید و یا اخبار صبحگاهی را از دست ندهید.

توضیحات بیشتر درباره‌ی ساعت کوکی

برد ساعت کوکی

۲. آینه‌ی هوشمند

با استفاده از یک آینه‌ی دو طرفه و یک صفحه‌ی نمایش، می‌توانید آینه‌ای بسازید که وقتی در آن نگاه می‌کنید، زمان، تاریخ، وضعیت آب و هوا، سرخط خبرهای جدید یا هرچیز دیگری را ببینید.

توضیحات بیشتر درباره‌ی آینه‌ی هوشمند

آینه ی هوشمند smart mirror

۳. ایستگاه هواشناسی

با هزینه‌ی نه چندان زیادی شما می‌توانید برای خود یک ایستگاه هواشناسی درست کنید که دما، رطوبت، شدت نور، باران و دیگر موارد مربوط به آب و هوا را نشان دهد.

توضیحات بیشتر درباره‌ی ایستگاه هواشناسی

برد هواشناسی Weather Station

۴. ترموستات هوشمند

اگر مایل به خرید دستگاه‌های تنظیم و ترموستات‌های گران قیمت نیستید، می‌توانید یکی برای خود بسازید که بدون این‌که نیاز باشد از روی مبل بلند شوید، دمای خانه‌ را تنظیم کند.

توضیحات بیشتر درباره‌ی ترموستات هوشمند

۵. حسگر رطوبت 

اگر معمولا فراموش می‌کنید که به گیاهان خود آب دهید، می‌توانید از این حسگر رطوبت استفاده کنید. این حسگر وقتی که آب و رطوبت خاک کم می‌شود به شما هشدار می‌دهد.

توضیحات بیشتر درباره‌ی حسگر رطوبت

حسگر رطوبت

منبع: HUBSPOT

شبکه‌های اجتماعی

تماس با ما

ایمیل

info@fanology.ir

شماره تماس

۹۳۷۲۳۷۶۷۶۰ (۹۸+)

آیدی تلگرام

fanology@

عضویت در خبرنامه

©۲۰۱۹ – کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به فنولوژی است.