هوش مصنوعی / artificial intelligence

کاربرد هوش مصنوعی9 دقیقه مطالعه

هدیه فنولوژی به شما

شاید تا همین چند سال پیش، لغت هوش مصنوعی، تصویری از ترمیناتور در حال نابودی دنیا، در اذهان عموم مردم القا می‌کرد؛ اما، خوشبختانه، در سالیان اخیر، برداشت عموم از واژه‌ی هوش مصنوعی کمی مثبت‌تر شده است. در این مقاله، فواید هوش مصنوعی برای ما انسان‌ها و کاربردهای آن را بررسی خواهیم کرد. در این مقاله به کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی، امور مالی، بانکداری و … خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی در بازاریابی

بازاریابی روش ارائه‌ی یک محصول به بهترین نحو برای متقاعدسازی مشتریان است. ما انسان‌ها، روش متقاعد کردن بقیه برای انجام امور دلخواهمان را می‌دانیم؛ اما ربات‌ چطور؟ آن‌ها هم می‌دانند! در اوایل هزاره‌ی سوم، اگر می‌خواستیم محصولی را در اینترنت پیدا کنیم و نام دقیق آن محصول را نمی‌دانستیم، با کابوسی تمام عیار روبرو می‌شدیم. اما، امروزه، با دانستن بخشی از نام محصول و یا حتی ویژگی‌های آن، به سرعت می‌توانیم آن محصول را پیدا کنیم و حتی اینترنتی خرید کنیم! جالب‌تر آنکه، هوش مصنوعی موتورهای جستجو ذهن ما را می‌خوانند و محصولاتی مشابه به ما پیشنهاد می‌دهند. حتی هوش مصنوعی نتفلیکس، فیلم‌هایی متناسب با علایق شما، پیشنهاد می‌دهد!

یکی از دلایل علاقه‌ی زیاد مردم به سرویس‌هایی مانند نتفلیکس و یوتیوب، سیستم پیشنهاد ویدیو بر اساس علایق کاربر با استفاده از هوش مصنوعی است. در واقع این سرویس‌ها، بر اساس رفتار شما در فعالیت‌های قبلی‌تان در این وبسایت‌ها، ویدیوهای جدیدی پیشنهاد می‌دهند. هر چقدر بیش‌تر از آن‌ها استفاده کنید، باهوش‌تر و باهوش‌تر می‌شوند و شناخت بهتری از الگوی رفتار شما پیدا می‌کنند.

با پیشرفت‌های اخیر و وسیع شدن کاربرد هوش مصنوعی، این امکان فراهم آمده تا کاربران، تنها با گرفتن عکسی از یک محصول، اطلاعات آن را مشاهده و اقدام به خرید کنند. با کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی، شرکت‌های مختلف، روزبه‌روز به ابزارهای بیشتری برای شناخت مشتریانشان دست می‌یابند و از این طریق، هم باعث راحتی انتخاب مشتریان می‌شوند و هم محبوبیت و درآمد خود را افزایش می‌دهند.

هوش مصنوعی در بانکداری

کاربرد هوش مصنوعی در بانکداری، با سرعتی غیرقابل‌ باور در حال افزایش است. بسیاری از بانک‌ها در دنیا، برای پشتیبانی از مشتریان، عیب‌یابی و تشخیص کارت‌های اعتباری تقلبی از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. یکی از بانک‌های پیشرو در این زمینه بانک HDFC است. این بانک اقدام به توسعه‌ی یک چت‌ بات مبتنی بر هوش مصنوعی به نام EVA (دستیار الکترونیکی مجازی) کرده‌است. از زمان عملیاتی شدن این چت‌ بات، EVA با بیش از نیم میلیون یوزر یکتا گفتگو کرده‌است. EVA از منابع مختلف، اطلاعات را به دست می‌آورد و قادر است در کمتر از ۰.۴ ثانیه، مشکلات مشتریان را حل کند.

هوش مصنوعی در بانکداری / ai in banking and finance

جلوگیری از کلاهبرداری در حوزه‌ی مالی و سیستم‌های بانکداری با استفاده از هوش مصنوعی چیز جدیدی نیست. برای افزایش امنیت در مبادلات بانکی و مالی مجازی از راهکارهای هوش مصنوعی متنوعی استفاده می‌شود. با دنبال کردن میزان استفاده از کارت و افراد استفاده‌کننده از کارت، هوش مصنوعی، قادر به تشخیص کلاهبرداری‌هاست. بانک‌ها، با تحلیل رفتار مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی، الگوی رفتاری معاملاتی آن‌ها را ثبت می‌کنند. شرکت‌هایی مانند MasterCard و RBS WorldPay، سال‌هاست با استفاده از این روش‌ها، توانسته‌اند مانع از سرقت میلیون‌ها دلار شوند.

هوش مصنوعی در حوزه مالی

از آن‌جایی که موفقیت در بازار سرمایه، وابسته به تحلیل و پیش‌بینی درست آینده‌ی بازار است، کارگزاری‌های بورسی حرفه‌ای، با استفاده از راهکارهای مبتنی بر تحلیل داده و هوش مصنوعی، رفتارهای آینده‌ی بازار را پیش‌بینی می‌کنند. کامپیوترها، در تحلیل حجم زیادی از داده‌ها و مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر، عملکرد بسیار خوب و سریعی دارند. کامپیوتر‌ها با تحلیل این داده‌ها، رفتار آینده‌ی بازار را پیش‌بینی می‌کنند.

هوش مصنوعی مالی / artificial intelligence in finance

یکی از شرکت‌های مطرحی که از کاربرد هوش مصنوعی در بازار سرمایه استفاده می‌کند، هلدینگ ژاپنی Nomura است. این شرکت پس از سال‌ها پژوهش در این زمینه، سیستم کاملی مبتنی بر هوش مصنوعی برای خرید و فروش در بازار سرمایه توسعه داده‌ است. شرکت Nomura، حجم زیادی از داده‌های موجود در بازار بورس را در کامپیوترهای خود ذخیره می‌کند. در موقعیت‌های جدید بازار، این سیستم به اطلاعات موجود در مخزن مراجعه می‌کند و با تطبیق دادن وضعیت کنونی بازار با وضعیت‌های قبلی، بازار را پیش‌بینی کرده و متناسب با آن عمل می‌کند.

هوش مصنوعی در کشاورزی

بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۵۰، مجبور به تولید حجم غذایی ۵۰ درصد بیش‌تر از حجم فعلی تولیدی خواهیم داشت. این امر امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر آنکه به صورت کاملا بهینه از منابع موجود استفاده کنیم. هوش مصنوعی به کشاورزان کمک می‌کند تا با استفاده‌ی بهینه‌تر از منابع، تا جای ممکن از زمین‌های کشاورزی استفاده کنند. موضوعاتی مانند تغییرات آب‌وهوایی، افزایش جمعیت و نگرانی‌های مربوط به امنیت غذایی، صنعت کشاورزی را مجبور کرده تا برای بهره‌برداری از محصولات، از راهکارهای نوآورانه‌تری استفاده کنند. سازمان‌ها سعی دارند با اتوماسیون و استفاده از ربات‌ها، به کشاورزان کمک کنند تا با راهکارهای بهینه، از محصولاتشان در برابر علف‌های هرز محافظت کنند.

هوش مصنوعی در کشاورزی / artificial intelligence in agriculture

شرکت Blue River، اقدام به ساخت رباتی با نام See & Spray کرده است که از کاربرد هوش مصنوعی مانند بینایی ماشین مانند object detection (تشخیص اشیا) استفاده می‌کند. این ربات با مشاهده‌ی دقیق مزرعه‌های پنبه و شناسایی مکان علف‌های هرز، علف‌کش‌ها را با دقت بسیار زیادی اسپری می‌کند تا محصولات آسیبی نبینند. یک استارتاپ آلمانی با نام PEAT، اپلیکیشنی با نام Plantix توسعه داده که قادر است تصاویری از زمین کشاورزی بگیرد  و نقص احتمالی و کمبود مواد غذایی را تشخیص دهد. برای استفاده از این اپلیکیشن، تنها به یک موبایل معمولی احتیاج خواهید داشت. پس از تهیه عکس و تحلیل زمین، اپلیکیشن Plantix، تکنیک‌ها و راه‌حل‌هایی برای ترمیم خاک ارائه می‌دهد. بنیانگذاران PEAT، مدعی شده‌اند اپلیکیشن آن‌ها قادر است با دقت ۹۵ درصد، نقص‌های احتمالی زمین کشاورزی شما را پیدا کند.

کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی

در زمینه‌های پزشکی، شرکت‌های بسیار زیادی به استفاده از هوش مصنوعی روی آورده‌اند و مثال‌های متعددی در این زمینه موجود است. شرکتی با نام Cambio، سیستمی حمایتی برای پیشگیری از سکته‌ی قلبی توسعه داده‌است. اگر بیماری در معرض خطر سکته قرار بگیرد، این سیستم پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی، در کوتاه‌ترین زمان به پزشک اطلاع خواهد داد. شرکت Coala life هم محصول تقریبا مشابهی برای تشخیص بیماری‌های قلبی ساخته‌است.

هوش مصنوعی در پزشکی / artificial intelligence and health

نکته‌ی جالب کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌ی پزشکی آن است که احتیاجی به ساخت داروهای جدید نیست؛ تنها کافی است با تشخیص درست، از داروهای موجود در زمان صحیح، استفاده کنیم تا جان میلیون‌ها انسان را نجات دهیم.

هوش مصنوعی در بازی

در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی، بخش جدایی‌ناپذیر صنعت گیم شده‌است. در واقع، تعداد زیادی از مهم‌ترین دستاوردهای حوزه‌ی هوش مصنوعی در صنعت بازی به دست آمده‌است. برای مثال، نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی آلفاگو (AlphaGo) که به خاطر شکست دادن قهرمان جهانی باز Go یعنی Lee Sedol معروف شده است، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای هوش مصنوعی به حساب می‌آید. پس از این موفقیت، شرکت DeepMind، اقدام به توسعه‌ی نسخه‌ی جدیدی از این نرم‌افزار با نام AlphaGo Zero کرده است تا با نسخه‌ی قبلی خود به رقابت بپردازد. بر خلاف آلفاگو، آلفاگو زیرو، بدون نیاز به انسان قادر است به خود آموزش دهد و برای افزایش توانایی تمرین کند. به عنوان مثالی دیگر از کاربرد هوش مصنوعی در صنعت گیم،‌ می‌توان از بازی F.E.A.R که یک بازی شوتر اول شخص است، نام برد.

بازی F.E.A.R

نکته‌ی جالب و هیجان‌انگیز در مورد بازی F.E.A.R  آن است که رقیب رایانه‌ای که بر اساس هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، کارهای پیش‌بینی نشده‌ای انجام می‌دهد! در واقع، این رقیب به گونه‌ای طراحی شده‌است که با پیشرفت بازی، تجارب بیشتری کسب می‌کند و هرگز اشتباهات قبلی خود را تکرار نمی‌کند! با پیش رفتن بازی و حرفه‌ای تر شدن رقیب، بازی سخت‌تر می‌شود. بازی‌کننده برای موفقیت، مجبور است مدام استراتژی‌های خود را تغییر دهد و با روش‌های جدیدی مبارزه کند.

هوش مصنوعی در کاوش‌های فضایی

سفرها و کاوش‌های فضایی همواره وابسته به تحلیل و پردازش حجم زیادی از اطلاعات است. روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، بهترین روش برای مدیریت و تحلیل این حجم از اطلاعات است. برای مثال، پژوهشگران از طریق تحلیل اطلاعات حاصل از سال‌ها فعالیت تلسکوپ کپلر، با روش‌های هوش مصنوعی، توانسته‌اند یک منظومه‌ی خورشیدی را با هشت سیاره، در فاصله‌ای بسیار دور، شناسایی کنند.

مریخ نورد ناسا AEGIS

ناسا، برای ماموریت سفر به مریخ، از ابزارهای هوش مصنوعی متعددی استفاده می‌کند. برای مثال، NASA، رباتی با نام AEGIS را به مریخ فرستاده که به دستگاه‌ها و دوربین‌های مختلفی مجهز است. این ربات، با روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، تصمیم‌گیری می‌کند و به کاوش در سطح مریخ می‌پردازد.

کاربرد هوش مصنوعی در ماشین‌ های خودران

سال‌هاست که موضوع خودروهای خودران، به مبحثی بسیار مهم و جذاب برای پژوهشگران هوش مصنوعی تبدیل شده است. خودروهای خودران، در نهایت، انقلابی در صنعت حمل و نقل ایجاد خواهند کرد. شرکت‌های تولید خودروهای خودران مانند Waymo، پیش از عرضه‌ به بازار، آزمایش‌های متعددی انجام می‌دهند. خودروهای خودران از منابع مختلفی مانند رادارها، دوربین‌ها، GPS و سرویس‌های ابری (Cloud)، حجم زیادی از اطلاعات را جمع آوری کرده و با روش‌های هوش مصنوعی، پردازش و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

ماشین خودران / self driving car

الگوریتم‌های یادگیری عمیق، قادر هستند، رفتار و حرکات اشیای مجاور خودرو را پیش‌بینی کنند. یکی از خودروهای خودران معروف بازار، خودروی ساخته شده توسط کمپانی تسلا است. هوش مصنوعی با استفاده از تکنیک‌هایی مانند بینایی ماشین، پردازش تصویر و یادگیری عمیق، شرکت‌ها را قادر ساخته تا ماشین‌هایی بسازند که تمام اتفاقات اطراف را شناسایی و متناسب با آن عمل کنند بدون آن‌که به دخالت انسانی نیاز باشد.

کاربرد هوش مصنوعی در چت‌ بات‌

امروزه، دستیارهای مجازی، یکی از ابزارهای بسیار رایج شده‌ است. سیری و کورتانا، دو مورد از معروف‌ترین این دستیارها هستند. این دو دستیار مجازی، به خاطر تجربه‌ی کاربری مطلوبی که خلق می‌کنند، محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. آمازون اکو، یکی از بارزترین موارد کاربرد هوش مصنوعی در دستیارهای مجازی است. این دستگاه، با استفاده از تکنیک‌های تشخیص و پردازش صدا و NLP (پردازش زبان طبیعی)، می‌توانند کارهای مختلفی را بر اساس دستور صوتی شما انجام دهند. با استفاده از هوش مصنوعی آمازون اکو (Amazon Echo) می‌توانید آهنگ مورد علاقه‌تان را پخش کنید، تماس صوتی برقرار کنید، غذا مورد علاقه‌تان را سفارش دهید، وضعیت هوا را چک کنید و ….

آمازون اکو / amazon echo

مثال دیگر از دستیارهای مجازی، دستیار مجازی گوگل با نام گوگل داپلکس (Google Duplex) است که به تازگی منتشر شده و تحسین همگان را برانگیخته است. دستیار مجازی گوگل داپلکس، با استفاده از پردازش زبان طبیعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین، قادر است زبان انسان را تحلیل کند، برنامه‌های شما را تنظیم کند، خانه‌ی هوشمند شما را مدیریت کند، ملاقات‌های مختلفی تنظیم کند و ….

کاربرد هوش مصنوعی در شبکه‌ های اجتماعی

شبکه‌ های اجتماعی، بخش جدایی‌ناپذیر هویت انسان‌های امروزی شده‌اند. ما روزانه حجم بسیار زیادی از اطلاعات مختلف در مورد خود از طریق چت‌ها، توئیت‌ها، پست‌های اینستاگرام و … تولید می‌کنیم. همانطور که اشاره کردیم، هرجایی که با حجم زیادی از اطلاعات روبرو هستیم، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به کار می‌آیند. در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، از هوش مصنوعی برای احراز هویت از طریق چهره استفاده می‌شود. در حالی که، برای تشخیص چهره و تگ کردن افراد از تکنیک‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق استفاده می‌شود. با استفاده از یادگیری عمیق (Deep learning) و تعداد زیادی شبکه‌های عصبی عمیق، قادر هستیم تمام جزئیات موجود در یک تصویر را شناسایی کنیم. با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشینی هم، فیسبوک علایق کاربران را شناسایی می‌کند و متناسب با آن پست‌های موردعلاقه‌تان را به شما نشان می‌دهد.

هوش مصنوعی تشخیص چهره / artificial intelligence face recongnition

مثال دیگر از هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی، هوش مصنوعی توئیتر است. این فناوری، قادر است با استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی، محتوای توهین‌آمیز و خشونت‌آمیز را شناسایی و فیلتر کند. توئیتر اخیرا اعلام کرده‌است که ۳۰۰۰۰۰ اکانت مرتبط با گروهک‌های تروریستی را فیلتر کرده‌است. ۹۵ درصد این اکانت‌ها، با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی شناسایی شده‌اند.

کاربرد هوش مصنوعی :‌ خلاقیت مصنوعی

آیا تا به حال تصور کرده‌اید که چه اتفاقی می‌افتد اگر یک ماشین مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین سعی کند نقاشی بکشد یا آهنگ بنوازد؟ یک سیستم هوش مصنوعی با نام MuseNet می‌تواند موسیقی کلاسیک بنوازد!

میوزنت / MuseNet

میوزنت (MuseNet)، یک شبکه‌ی عصبی عمیق است که می‌تواند قطعات موسیقی کلاسیک ۴ دقیقه‌ای با سبک‌های مختلف و با استفاده از ۱۰ ساز متفاوت تولید کند. میوزنت، در ابتدا دانش و درک زیادی از موسقی نداشت؛ اما، به مرور زمان، با شناسایی الگوهای ریتم، به خود آموزش داده‌است.

یکی دیگر از محصولات خلاقانه‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی، Wordsmith است. ورداسمیت، یک موتور اتوماسیون تولید محتواست. پلتفرم تولید محتوای زبان طبیعی Wordsmith، داده‌های شما را به داستان‌ها و موضوعات جذاب تبدیل می‌کند. غول‌های حوزه‌ی تکنولوژی مانند مایکروسافت و یاهو، با استفاده از این پلتفرم، سالیانه ۱.۵ میلیارد قطعه محتوا تولید می‌کنند.

منبع: Edureka

علیرضا کریمی
علیرضا کریمی
دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر - بنیان‌گذار فنولوژی
از یادگیری تا استخدام با دوره‌های متخصص سون‌لرن
عضویت
اطلاع از
0 دیدگاه‌ها
بازخورد در متن
دیدن همه دیدگاه‌ها

فنولوژی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

©۲۰۲۰ – کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به فنولوژی است.

عضویت در خبرنامه فنولوژی

جذاب‌ترین مطالب سایت را ماهانه دریافت کنید!

خبرنامه