استارتاپ تریگو / trigo startup

شرکت ‌Trigo – اتوماسیون فرایند خرید از فروشگاه5 دقیقه مطالعه

سیستم‌های خرید اتوماتیک در فروشگاه‌ها باعث شده‌اند که مسئولین دخل جای خود را به بارکدخوان‌ها و صفحات لمسی بدهند. این سیستم‌ها در خیلی از مکان‌های دنیا به یک چیز عادی تبدیل شده‌اند؛ اما امروز یک استارتاپ به نام Trigo وارد میدان شده و در حال ساخت یک تکنولوژی است که خیلی‌ها باور دارند این سیستم‌ها را یک پله بالاتر می‌برد. پلتفرم‌هایی که با استفاده از بینایی ماشین تشخیص می‌دهند شما چه چیزی از قفسه‌ها برمی‌دارید. همین‌طور که شما به خرید خود ادامه می‌دهید، این پلتفرم مبلغ کل را حساب می‌کند. شما می‌توانید بدون ایستادن در صف و حساب کردن هزینه‌ی خرید‌های خود، به راحتی از فروشگاه خارج شوید.

استارتاپ تریگو بودجه‌ی لازم برای ادامه‌ی ساخت این تکنولوژی را به دست آورده است. برخی خرده‌فروشی‌هایی با Amazon Go آشنایی دارند و یا هم‌اکنون از آن استفاده می‌کنند و می‌خواهند سوار این موج هوش مصنوعی شوند؛ اما در عین حال نمی‌خواهند که با شرکت آمازون کاری داشته باشند. استارت‌‌آپ Trigo تکنولوژی خود را به این خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌کند.

اتوماسیون خرده‌فروشی با هوش مصنوعی / retail automation with ai

شرکت Trigo چیست؟

شرکت Trigo یک استارتاپ در زمینه‌ی بینایی ماشین از شهر تل‌آویو در اسرائیل است. این شرکت توسط برادران، مایکل و دنیل گبی (Michael and Daniel Gabay) در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد. Trigo در حال ساخت یک سیستم خرید بدون نیاز به دخل است و بیش‌تر، فروشگاه‌های بزرگ را هدف گرفته است. این استارتاپ به تازگی مقدار ۲۲ میلیون دلار بودجه به دست آورده است. این بودجه از طرف شرکت Red Dot Capitals فراهم شده و شرکت‌های Vertex Ventures Israel و Hetz Ventures نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند؛ در نتیجه بودجه‌ی Trigo جمعا به ۲۹ میلیون دلار می‌رسد.

شرکت تریگو نتیجه‌ی ارزشیابی خود را فاش نمی‌کند؛ اما می‌گوید که قراردادهایی با چند فروشگاه زنجیره‌ای بسته است. از جمله یک فروشگاه اروپایی که نام برده نشده و فروشگاه شوفرسال (Shufersal) که بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای اسرائیل است.

شوفرسال و Trigo

شوفرسال برنامه دارد در پنج سال آینده تکنولوژی Trigo را در ۲۸۰ فروشگاه خود به کار ببرد. اشتیاق شوفرسال به این سیستم جدید، حتی در مراحل اولیه ساخت آن، نشان‌دهنده‌ی اهداف بزرگ این فروشگاه است. شوفرسال گفته که هم‌اکنون دارد به صورت آزمایشی از دوربین‌ها و سنسور‌های تکنولوژی Trigo در فروشگاه‌هایی به مساحت ۴۶۵ متر مربع استفاده می‌کند. این مساحت دو برابر مساحت فروشگاه‌های مجهز به آمازون گو است.

شوفرسال (Shufersal)

گرچه این فروشگاه‌ها هنوز در مقایسه با فروشگاه‌های بزرگ با مساحت‌های بین ۳۲۵۰ تا ۴۱۸۰ متر مربع یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوچک‌تری مثل Trader Joe’s یا Lidl (با مساحت ۱۸۶۰ متر مربع) کوچک محسوب می‌شوند.

روش کار Trigo

شرکت Trigo هم مثل Amazon Go دوربین‌هایی در سراسر فروشگاه نصب و بر خریدارها و اجناسی که برمی‌دارند نظارت می‌کند. در ساخت این تکنولوژی، توانایی تشخیص اجناس تنها قسمت سخت کار نیست؛ برای این تکنولوژی باید یک سیستم مثلث‌بندی طراحی شود تا مطمئن شویم هزینه‌ی اجناسی که مشتری‌ها برمی‌دارند، بیش از یک بار محاسبه نمی‌شوند. همچنین اگر یک خریدار قبل از خروج از فروشگاه جنسی را به قفسه برگرداند، قیمت آن جنس باید از مبلغ کل کم شود. این تکنولوژی فقط سرعت را زیاد نمی‌کند؛ بلکه تجربه‌ی خرید را لذت‌بخش می‌کند.

تأثیر این تکنولوژی در خرید

رن پلد (Ran Peled) معاون بازاریابی تریگو گفت:«من فکر نمی‌کنم چیزی که مردم به دنبالش هستند، این‌گونه تراکنش الکترونیک در خرید‌های روزانه باشد. آن‌ها از این تکنولوژی استفاده می‌کنند چون لذت خرید در فروشگاه‌ها در طول سالیان از بین رفته است. ما مصمم هستیم به مغازه‌ها کمک کنیم که به چند دهه قبل بازگردند؛ زمانی که رفتن به فروشگاه و خرید کردن مفرح بود.‌ فکر کنید چه می‌شود اگر مغازه‌ای یک سیستم پردازش کاملاً جدید کند که بر اساس دید کامپیوتری فعالیت می‌کند.»

بر خلاف Amazon Go، شرکت Trigo برای فروشگاه‌های مشتری خود رقیب احتمالی به حساب نمی‌آید؛ چون وابسته به هیچ شرکتی دیگری نیست. محصول آن هم می‌تواند در هر جایی، چه با تضمین وفاداری و چه بدون آن، به کار روند. گرچه آمازون یکی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان را با رقابت و شراکت همزمان با دیگر کسب و کارها ساخت. برای همین مطمئن نیستیم که رقیب بودن با دیگر کسب و کارها عامل مهمی در رشد Amazon Go باشد؛ البته اگر آمازون تصمیم بگیرد آن را به صورت محصول تولید کند و به دیگر فروشگاه‌ها بفروشد.

فرصت خوب در بازار

پلد، معاون بازاریابی Trigo، گفت:«تکنولوژی که در Amazon Go به کار رفته است، یک دهه قبل از اختراع Amazon Go وجود داشت. اما بعد از رونمایی از آن، همه در یک لحظه فهمیدند که تا به حال چه چیزی زیر گوششان پنهان شده بود.»

این یعنی پلد می‌دانست که اکنون زمان مناسبی برای ارائه‌ی این محصول است. فروشگاه‌های دیگر هم می‌خواهند از این تکنولوژی استفاده کنند؛ اما با این وجود، حتی اگر شرکت آمازون تکنولوژی Amazon Go را به عنوان خدمات به دیگر خرده‌فروشی‌ها ارائه دهد، کسانی وجود دارند که هیچ‌وقت از آن استفاده نخواهند کرد. این موقعیت، فرصت مناسبی برای استارت‌آپ Trigo فراهم می‌کند.

استارتاپ تریگو / trigo startup

مزیت Trigo نسبت به رقبای خود

اگر هدف نهایی کاهش زمان صرف شده در حساب کردن مبلغ کل خریدهای مشتری در هنگام خروج باشد، استارتاپ‌های دیگری هم وجود دارند که در این زمینه روی روش‌های دیگری کار می‌کنند. دو هفته پیش، استارتاپ Caper هم مقداری بودجه برای پروژه‌ی خود به دست آورد. این پروژه، چرخ‌دستی‌های هوشمند است. چرخ‌دستی‌هایی که با سنسور مجهز شده‌اند و اجناسی که در آن‌ها گذاشته می‌شود را شناسایی کرده و به هزینه‌ی آن را صورتحساب نهایی اضافه می‌کنند.

چرخ‌دستی‌های هوشمند این مزیت را دارند که می‌توانند با دقت بیشتری اجناس موجود در خود را بررسی کنند؛ اما سیستم‌های سراسری مثل Trigo به هزینه‌ی کمتری نیاز دارند. حتی ممکن است بتوان نرم‌افزار آن را روی دوربین‌های فعلی فروشگاه نیز نصب کرد.

اهداف Trigo

امروزه یکی از راه‌های کلیدی برای محافظت از دارایی‌های معنوی و ذهنی یک شرکت، مثل یک اختراع جدید که هنوز به مرحله‌ی تولید نرسیده، به ثبت رساندن آن است. نکته‌ی جالب توجه در مورد اختراع تریگو این است که این شرکت نمی‌خواهد آن را به ثبت برساند. پلد گفت:«ما این اختراع جدید را ثبت نمی‌کنیم چون نمی‌خواهیم آن را در معرض عموم قرار دهیم. ما چیزهایی داریم که نمی‌خواهیم هیچ‌کس آن‌ها را ببیند.» این روش برای یک شرکت دید کامپیوتری چیز عجیبی است.

هم‌اکنون استفاده از تکنولوژی در ساخت راه‌حل‌هایی برای مشکلات جهان هیاهو به پا کرده است. مطمئنا افراد دیگری هم هستند که در حال ساخت تکنولوژی جدیدی هستند که خرید روزانه مردم را با موج قرن ۲۱ همراه کند. شرکت Trigo یکی از راه‌های رسیدن به این هدف را به ما نشان داده است. این راه، باعث جلب حس طمع کسب‌وکارهای مربوط به خرید و فروش شده است.

همکار برنامه‌ریز شرکت Red Dot Capital، باراک سالومون (Barak Salomon) گفت:«به نظر ما تیم بینایی ماشین شرکت Trigo مقام جهانی دارد و اولین تیمی خواهد بود که این تکنولوژی را وارد مقیاس جهانی می‌کند. این تیم با این تکنولوژی یک انقلاب در روند خرید کردن ایجاد می‌کند و پتانسیل نهفته‌ی آن را آزاد می‌کند. روش اسکن کردن بارکد تک تک اجناس به صورت جداگانه هنگام خروج مشتری، قدیمی شده و زمان‌بر است. تکنولوژی Trigo به مغازه‌ها جان تازه‌ای می‌بخشد و لذت خرید کردن را زنده نگه می‌دارد.»

منبع: TECHCRUNCH

پرهام ذبیحی
پرهام ذبیحی
دانشجوی زبان چینی دانشگاه تهران
عضویت
اطلاع از
0 دیدگاه‌ها
بازخورد در متن
دیدن همه دیدگاه‌ها

فنولوژی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

©۲۰۲۰ – کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به فنولوژی است.

عضویت در خبرنامه فنولوژی

جذاب‌ترین مطالب سایت را ماهانه دریافت کنید!

خبرنامه