what is deepfake/ دیپ فیک چیست

نرم افزار دیپ‌ فیک | دانلود دیپ فیک اندروید | دانلود deepfake9 دقیقه مطالعه

هدیه فنولوژی به شما!

تا همین چند سال پیش اگر ویدیویی از فردی شبیه یک شخصیت معروف را می‌دیدید، باور داشتید که این ویدیو از خود شخص یا حداقل کسی شبیه او است؛ ولی دیگر این مسائل به سادگی چند سال پیش نیست. با وجود فناوری دیپ فیک و در دسترس بودن آن حتی بر روی سیستم‌های اندروید تلفن‌ همراه، دیگر به ویدیویی‌هایی که می‌بینیم نیز،‌ گاهی اوقات نمی‌توانیم اعتماد کنیم. این که انسان در شکل‌های دیگر ظاهر شده و حتی از قیافه دیگران تقلید کند موضوع جدیدی نیست بلکه در داستان‌ها و افسانه و گاهی اوقات آرزو‌های انسان‌ها از این موضوع یاد شده است؛ ولی فناوری دیپ فیک قدمی بزرگ در راستای تحقق این افسانه است. فناوری deepfake یا جعل عمیق، یکی از فناوری‌های نوینی است که بحث‌های زیادی پیرامون آن مطرح است؛ از جنبه‌های دیپ فیک غیر اخلاقی و انسانی گرفته تا مسائل قانونی. مانند اتفاقی که در چندین قسمت مجموعه فیلم‌های پرطرفدار جنگ ستارگان رخ داد. در قسمتی از این فیلم، از چهره شخصی که سالیان سال پیش فوت کرده بود استفاده کرده و چهره دوران جوانی این فرد را با کمک فناوری دیپ فیک بر روی پرده سینما  به نمایش در آوردند. در ادامه پس از معرفی تکنولوژی deepfake، دانلود نرم افزار دیپ فیک و همچنین دانلود دیپ فیک اندروید را آورده‌ایم.

تکنولوژی دیپ فیک چیست؟

دیپ‌فیک (deepfake) یا جعل عمیق، ترکیبی از دو کلمه یادگیری عمیق (deep learning) و کلمه جعلی (fake) است. با این که در گذشته نیز جعل فیلم و تصویر و صوت افراد چیزی خارق‌العاده نبوده، ولی در این فناوری با استفاده از اهرم‌های قدرت‌مند فناوری‌های جدید مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، دست‌کاری و ساخت محتوای صوتی و تصویری با کیفیت بالا به کاری ساده تبدیل شده است. در حالی که تا چند سال پیش این فناوری فقط در دسترس سیستم‌های امنیتی و هالیوود بوده، امروزه مردم عادی با نصب یک نرم افزار می‌توانند فیلم و تصویر تقلبی را با کیفیتی قابل قبول و با سرعت بالا تولید کنند.

چگونگی دیپ فیک/how to deepfake

تاریخچه‌ی نرم افزار دیپ فیک

اولین دست‌کاری در عکس، در قرن ۱۹ انجام شد و بعد از آن به سرعت به تصویر‌های متحرک هم رسید. با رشد روزافزون تکنولوژی و پدیدار شدن ویدئو‌های دیجیتال در قرن بیستم‌، این فناوری دست‌کاری فیلم و تصویر نیز پیشرفته‌تر شد. فناوری دیپ فیک در دهه‌ی ۱۹۹۰ توسط محققان موسسه‌های تحقیقاتی پدیدار شد و بعد از آن به دست قشر معمولی جامعه رسید و هم‌اکنون این فناوری در صنایع دیگر نیز استفاده می‌شود.

تحقیقات آکادمیک دیپ فیک

تحقیقات دیپ فیک با رشته بینایی رایانه که زیرمجموعه علوم کامپیوتر است مرتبط است. یکی از ابتدایی‌ترین نمونه‌های دیپ فیک نرم‌افزاری در مورد ساخت دوباره و تغییر ویدئو بوده که در سال ۱۹۹۷ ساخته شد. این نرم‌افزار با تغییری در ویدئوی شخصی در حال صحبت، صدای متفاوتی را بر روی لب‌های آن شخص قرار می‌داد. این اولین سیستمی بود که به صورت خودکار قابلیت تغییر قسمتی از ویدئویی را داشت که این توانایی را با استفاده از فناوری و تکنیک‌های یادگیری ماشین و مرتبط کردن صدا‌های مختلف و حالت صورت و دهان شخص مورد نظر به دست آورده است. یکی از پیش‌نیازهای دیپ فیک فناوری ‌تشخیص چهره است که بعد از شناسایی چهره باید آن چهره روی صورت فرد دیگری بازنشانی شود.

بخوانید:   کاربرد هوش مصنوعی در مارکتینگ | بررسی مزایا و معایب آن

پیشرفت تکنولوژی deepfake

استفاده‌ی مداوم فناوری دیپ فیک و پیشرفت آن به مرور زمان، این تکنیک را به مرحله ای رساند که در سال ۲۰۱۷، فیلمی دست‌کاری شده از رییس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، باراک اوباما منتشر شد که صدای دیگری با دهان و حالت‌های صورت اوباما همسان شده بود. یک سال قبل از این واقعه‌ی معروف، نرم‌افزار Face2Face با قابلیت تغییر در ویدئو، امکان جایگزینی صدا و حالت صحبت کردن افراد مختلف به جای یکدیگر را ارائه داد.

deepfake/دیپ فیک

ورود دیپ فیک به زمینه‌های جدید

دانشمندان این مسئله را مطرح کرده‌اند که فناوری دیپ فیک در حال پیشروی به سمت دیگر زمینه‌هایی مانند تصویر‌ها و سابقه‌های پزشکی نیز می‌باشد. به گونه‌ای که یک هکر می‌تواند با استفاده از فناوری دیپ فیک، سرطان ریه را از سی تی اسکن سه بعدی بیماری حذف یا آن را اضافه کند. مسئله مهم‌تر این است که تصویر دست‌کاری شده حتی چندین متخصص رادیولوژیست و هوش مصنوعی شناسایی سرطان ریه را فریب داد. این آزمایش قانونی و با همکاری یک هکر کلاه سفید به مرکز‌داده یک بیمارستان انجام شده است.

اولین ظهور deepfake

کلمه دیپ فیک برای اولین باردر سال ۲۰۱۷ از نام کاربری یک کاربر شبکه اجتماعی Reddit برداشته شده است. او و بسیاری از افراد دیگر در صفحه deepfakes ، ساخته‌های دست خود را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند که این موارد شامل ویدئو‌های دست‌کاری شده از هنرمندان و جابه‌جایی صورت آن‌ها بوده است؛ این ویدئوها در مواردی از جنبه‌های اخلاقی مشکل داشتند. در مقابل، دیپ فیک‌های بسیاری از بازیگر معروف، Nicolas Cage و جایگزینی صورت او با دیگر شخصیت‌های فیلم‌های سینمایی را شاهد هستیم.

cage deepfake/دیپ فیک کیج

شیوع نرم افزار دیپ فیک در بین مردم

در ژانویه سال ۲۰۱۸، نرم‌افزاری به نام FakeApp منتشر شد. این نرم‌افزار قابلیت جابه‌جایی صورت افراد در فیلم‌‌‌ها را داشت. از سال ۲۰۱۹، این نرم‌افزار با فراگیر شدن نرم‌افزار‌های منبع باز مانند Faceswap و DeepFaceLab از رده خارج شد. شرکت هوش مصنوعی ژاپنی DataGrid نیز به تازگی از نسخه تمام قد دیپ فیک خود رونمایی کرده است که می‌تواند ویدئو یک انسان را از هیچ شبیه سازی کند. در عین حال، نرم‌افزار‌هایی نیز برای شناسایی مواردی از دیپ فیک وجود دارند. شرکت‌های معروفی مانند توییتر، فیسبوک و مایکروسافت به دنبال این هستند که بتوانند جلوی سوءاستفاده از این فناوری دیپ‌فیک را بگیرند.

جلوگیری و آگاهی‌بخشی در مقابل دیپ فیک

با توجه به اینکه چیزی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سال ۲۰۲۰ نمانده است، شرکت‌های بزرگی مانند توییتر و مایکروسافت و فیسبوک به دنبال دست‌یابی به فناوری تشخیص دیپ‌فیک و جلوگیری از سوءاستفاده از آن هستند. در گذشته نیز اقداماتی مانند حذف پست‌های دیپ‌فیک از این پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز صورت می‌گرفت ولی به اندازه کافی موثر نبود. در توییتر با اضافه کردن خودکار یک هشدار به ویدئوی دیپ‌فیک، به بیننده می‌گوید که این ویدئو واقعی نیست. با توجه به این که این تکنولوژی همراه با تکنولوژی‌های دیگر هر روز در حال پیشرفت می‌باشد، مایکروسافت با معرفی ابزاری به نام Video Authenticator به خط مقدم جلوگیری از سوءاستفاده از دیپ‌فیک در انتخابات آمریکا و بدنامی نامزد‌های آن رفته است.

بخوانید:   کاهش ریسک درمان سرطان با هوش مصنوعی

Video Authenticator مایکروسافت

این ابزار جدید که با همکاری شرکت مایکروسافت با شرکای تجاری خود در سانفرانسیسکو به نام AI Foundation تهیه شده است، برای استفاده‌ی عموم در دسترس نبوده و در خدمت سازمان‌های درگیر در روندهای دموکراتیک از جمله رسانه‌های خبری و کمپین‌های سیاسی خواهد بود. ولی چیزی که مشخص است، این ابزارهای مقابله و شناسایی تغییرات ویدئو‌ها و صدا‌ها باید هر روز همگام با پیشرفت فناوری دیپ‌فیک جلو بروند و عقب نمانند. اما ماکروسافت از سرویسی خبر داده است که می‌تواند به تولیدکنندگان محتوا این قابلیت را بدهد که کد‌های پنهانی را به ویدئو‌های خود اضافه کنند تا در صورت دست‌کاری در آن ویدئو، قابل تشخیص باشد. این سرویس فعلا در دست آزمایش و رفع خطا در همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه رسانه از جمله بی بی سی، رادیو کانادا و نیویورک تایمز می‌باشد.

تیک‌تاک و دیپ ‌فیک

نرم‌افزار محبوب تیک‌تاک با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ساکت ننشسته است و با اعلام مدیر عملیات شرکت در ایالات متحده در وبلاگی از مسدودسازی ویدیو‌های دیپ فیک خبر داده است. تیک‌تاک می‌گوید اگرچه قوانین شرکت قبلا هم انتشار چنین محتوایی را محدود و ممنوع می‌کرد، اما سیاست‌های جدید، اقدام جدی تیک‌تاک برای مقابله با اطلاعات گمراه‌کننده را به‌روشنی نشان می‌دهد. ویدئو‌های دیپ‌فیک فعلا بیش‌تر کاربرد سرگرمی دارند ولی با پیشرفت هرچه بیش‌تر، امکان سواستفاده‌های سیاسی و غیراخلاقی از این تکنولوژی بیش‌تر می‌شود. سیاست‌های مقابله با محتوای خطرناک و گمراه‌‌کننده، محدود به ویدیوهای دیپ‌فیک نیست. درواقع شبکه‌هایی همچون تیک‌تاک، ممنوعیت‌های جدید را محدود به ویدیوهای حرفه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی نکرده‌اند. آن‌ها هرگونه ویدیویی که حتی شاید با ویرایش ساده، به رقبای انتخاباتی ضربه بزند را ممنوع اعلام می‌کنند. تیک‌تاک از اصطلاح Shallow-fake برای این دسته از ویدیوها استفاده کرده و خطرساز بودن یا شامل توهین بودن ویدئوهای ویرایش ‌شده را به‌عنوان دلیل و معیار حذف آن‌ها عنوان می‌کند.

دست‌کاری صدا

در مارس ۲۰۲۰، نرم‌افزار دیپ‌فیکی به نام Impressions برای موبایل منتشر شد که می‌تواند صدای یک فرد را بعد از پنج ثانیه گوش دادن به آن، کلون کند. این نرم‌افزار یکی از اولین نمونه‌ها برای موبایل بوده است.

موارد استفاده از نرم افزار دیپ فیک

سیاست

با توجه به این که می‌توان آبرو و اعتبار یک چهره‌ی سیاسی را با استفاده از فناوری دیپ‌فیک و انتشار یک ویدئو جعلی در سطح اینترنت از بین برد، دیپ‌فیک به معضلی برای سیاستمداران تبدیل شده است. با این‌که هم‌اکنون این فناوری آن‌قدر پیشرفته نیست که بتواند ویدئویی را از زیر چشم متخصصان عبور دهد، ولی باید آمادگی این را داشته باشیم که در آینده ای نه چندان دور این مسئله امکان پذیر است.

ویدئو‌های دیپ فیک غیر اخلاقی

یکی از بزرگ‌ترین معضلات دیپ‌فیک، استفاده از آن برای ساخت ویدیو‌های دیپ فیک غیر اخلاقی و +۱۸ با سوءاستفاده از چهره‌ی افراد معروف می‌باشد. در یک گزارش منتشر‌شده توسط یک موسسه امنیتی آلمانی در سال ۲۰۱۹، بیش از ۹۶ درصد ویدئو‌های دیپ‌فیک موجود در سطح اینترنت، ویدئو‌های غیر‌اخلاقی هستند.

بخوانید:   فناوری تشخیص چهره چیست؟ + پیاده‌سازی با پایتون

هنر

در صنعت سینما استفاده از دیپ‌فیک چیزی جدید نیست. در فیلم‌هایی با استفاده از فناوری دیپ‌فیک و یا چیزی شبیه آن، چهره بازیگران را جابه‌جا کرده‌اند. یکی از مثال‌های معروف در این زمینه، مجموعه جنگ‌ستارگان است. در‌حال حاضر با پیشرفت این فناوری، موزیک‌ویدئو‌هایی در حال انتشار است که از این فناوری به خوبی استفاده کرده‌اند. بزودی موزیک‌ویدئویی با حضور شخصیت معروف Tupac که در سال ۱۹۹۶ به قتل رسیده منتشر خواهد شد.

دیپ فیک جنگ های ستارگان/star wars deepfake

میم‌های اینترنتی

همان‌طور که می‌دانید یکی از موارد پراستفاده‌ی دیپ‌فیک، میم‌ها و جک‌های تصویری اینترنتی می‌باشد. این موارد استفاده تا موقعی که از چهارچوب اجتماعی خارج نشود، در جامعه پسندیده است.

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین سرویس‌های تکنولوژی توسط مردم، به بهشتی برای ویدئو‌های دیپ‌فیک بدل شده است. نرم‌افزار‌هایی مانند faceswap یا snapchat با قابلیت تغییر در تصاویر و ویدئو‌ها شناخته می‌شوند. انتشار این نوع ویدئو‌های دیپ‌فیک در سطح شبکه‌های اجتماعی به طوری که کنترل نشود، می‌تواند عوارض مخربی برای بسیاری از آحاد جامعه داشته باشد.

deepfake era/عصر دیپ فیک

آب و هوا

با این که این موضوع کمی عجیب است ولی دیپ‌فیک توانایی تغییر ویدئو‌هایی از آسمان و آب و هوا را نیز دارد. هم‌اکنون این فناوری تغییر در دسترس عموم نیست ولی می‌توان انتظار داشت که این فناوری به‌زودی به دست عامه‌ی مردم برسد. چیزی که مسلم است، فناوری دیپ‌فیک در آینده فقط به تغییر ویدئو‌ها از آب وهوا ختم نخواهد ‌شد.

deepfake weather/دیپ فیک آب و هوا

دانلود نرم افزار دیپ فیک اندورید

در ادامه به مواردی از اپلیکشین‌های دیپ فیک مخصوص تلفن‌های همراه اشاره خواهیم نمود.

  • Snapchat

اسنپ‌چت به عنوان یکی از اولین اپ‌های تغییر و دست‌کاری چهره، در طی سالیان سال پیشرفت زیادی در زمینه‌ی ویدئو‌ها و عکس‌های دیپ فیک کرده است.

  • لینک دانلود نرم افزار دیپ فیک اندروید: snapchat
  • لینک دانلود دیپ فیک snapchat :ios
  • Microsoft Face Swap

اپلیکیشنی رایگان از شرکت مایکروسافت که قابلیت تغییر چهره‌ی یک عکس را به شما می‌دهد. کافی است که دو تصویر را با زوایای خوب تحویل این اپ بدهید تا به شما خروجی مورد نظرتان را بدهد.

  • لینک دانلود نرم افزار دیپ فیک اندروید: face swap
  • لینک دانلود دیپ فیک face swap :ios
  • MSQRD

نوبتی هم باشد نوبت شرکت فیسبوک است. این اپ در واقع یک اپ AR است و امکان قرار دادن ماسک بر روی چهره‌ی فرد‌ مورد‌نظر را به شما می‌دهد. مشکلی که این اپ دارد، نیاز به live بودن تصاویر است و نمی‌توان از فایل‌های دخیره‌شده‌ی گوشی استفاده کرد.

  • MixBooth

بدون هیچ مانعی می‌توانید چهره‌ها را در این اپ تغییر دهید.

  • لینک دانلود نرم افزار deepfake اندروید: mixbooth
  • لینک دانلود دیپ فیک mixbooth :ios
  • REFACE: face swap videos

اپی که می‌توانید تصاویر دیپ‌فیک شده‌ی خود را به صورت خروجی گیف یا ویدئو به دوستانتان نشان دهید. متاسفانه استفاده از این اپ در ایران نیاز به وی‌پی‌ان دارد و امکانات نسخه رایگان آن از نسخه پولی کم‌تر است.

  • لینک دانلود دیپ‌فیک اندروید: reface
  • لینک دانلود دیپ‌فیک reface :ios

منبع: CSOONLINE

عضویت
اطلاع از
7 دیدگاه‌ها
قدیمی‌ترین‌ها
جدیدترین‌ها
بازخورد در متن
دیدن همه دیدگاه‌ها

لینک دانلودش کجاست؟

لینک‌های دانلود در چند خط آخر مطلب قرار گرفته‌اند

او مای گاد

سلام، شما کدام نرم افزار رو پیشنهاد میکنید، برا نصب و کار؟

بستگی به نیاز خودتون داره. همه رو امتحان کنید و از بهترینی که به نیازتون پاسخ میده استفاده کنید

سلام با کدوم برنامه میشه ثورت یه نفر رو بزارم رو بدن یه نفر دیگه؟

سلام ببخشید چرا از حالت انتشار خارج شده
من میخواستم مثل شبکه خبر یه هم خوانی باشهدا را درست کنم

فنولوژی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

©۲۰۲۰ – کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به فنولوژی است.