آموزش متغیرها در پایتون

متغیرها در پایتون | نحوه‌ی تعریف متغیر در پایتون4 دقیقه مطالعه

در زبان‌های برنامه نویسی، برای ذخیره‌ی مقادیر داده‌ها از متغیرها استفاده می‌کنیم. در زبان‌هایی مانند C و Cpp، باید متغیرها را قبل از استفاده، بر اساس نوع آن‌ها، تعریف کرد. اما برای تعریف متغیرها در پایتون، دستوری وجود ندارد؛ در واقع متغیرها به محض مقداردهی ایجاد می‌شوند و از قبل نیازی به تعریف نوع آن‌ها نیست.

نحوه‌ی تعریف متغیر در پایتون

مثال #۱:

در این مثال، x متغیری از نوع int، و y متغیری از نوع string است. در آموزش‌های بعد، با انواع داده‌ها در پایتون آشنا خواهید شد.

خروجی #۱:

می‌توان نوع متغیرهای پایتون را پس از تعریف آن‌ها تغییر داد.

مثال #۲:

در این مثال، ابتدا متغیر x یک متغیر عددی int با مقدار ۵ است. سپس نوع آن به متغیر نوشتاری string، و مقدار آن به Hello تغییر می‌یابد.

خروجی #۲:

رشته‌ها را می‌توان با «”» یا «’» تعریف کرد. به مثال زیر توجه کنید:

مثال #۳:

نام‌گذاری متغیرها در پایتون

متغیرها در پایتون، مانند زبان‌های برنامه نویسی دیگر، می‌توانند یک نام کوتاه (مانند x و y)، یا یک نام توصیفی (مانند age، averageValue, student_ID) داشته باشند. با این حال، برای نام‌گذاری متغیرها در پایتون باید قواعدی را رعایت کرد:

  • نام متغیر باید یا با یک حرف انگلیسی، یا کاراکتر «_» شروع شود.
  • نام متغیر نمی‌تواند با عدد شروع شود.
  • نام متغیر باید تنها شامل حروف، اعداد و کاراکتر underscore باشد (یعنی حروف کوچک و بزرگ a-z، اعداد ۰-۹ و کاراکتر «_» مجاز هستند).
  • نام متغیرها به کوچکی و بزرگی حروف حساس هستند. مثلا Num، num و NUM سه متغیر متفاوت هستند.

مثال #۴:

به یاد داشته باشید که نام متغیرها در پایتون به کوچکی و بزرگی حروف حساس است.

مقداردهی همزمان چند متغیر در پایتون

در پایتون می‌توان به صورت همزمان به چند متغیر مقدار داد.

مثال #۵:

خروجی #۵:

همچنین می‌توانید به صورت همزمان، یک مقدار خاص را به چند متغیر اختصاص دهید.

مثال #۶:

خروجی #۶:

خروجی گرفتن از متغیرها در پایتون

برای نمایش و خروجی گرفتن از متغیرها در پایتون، از دستور print استفاده می‌کنیم. همچنین برای ترکیب متن و متغیر، از علامت + استفاده می‌کنیم. به مثال زیر توجه کنید.

مثال #۷:

خروجی #۷:

همچنین با استفاده از علامت + می‌توانید چند متغیر از نوع رشته را پشت سر هم قرار دهید.

مثال #۸:

خروجی #۸:

برای اعداد، علامت + به عنوان عمل‌گر ریاضیاتی جمع کار می‌کند.

مثال #۹:

خروجی #۹:

توجه داشته باشید که اگر یک عدد را با رشته جمع کنید، با خطا مواجه خواهید شد.

مثال #۱۰:

خروجی #۱۰:

متغیرهای سراسری Global و متغیرهای محلی Local

متغیرهای سراسری در پایتون

متغیرهایی که خارج از توابع تعریف می‌شوند، متغیرهای سراسری یا global هستند. در مثال‌های قبل، همه‌ی متغیرهایی که تعریف کردیم، متغیرهای سراسری بودند.

از متغیرهای سراسری می‌توان در همه جا استفاده کرد؛ هم داخل توابع و هم خارج از آن‌ها. با توابع در آموزش‌های بعدی آشنا خواهید شد.

آموزش پایتون

مثال #۱۱: ساختن یک متغیر سراسری و استفاده از آن درون یک تابع.

خروجی #۱۱:

متغیرهای محلی در پایتون

اگر درون یک تابع متغیری ایجاد کنید، فقط در آن تابع قابل استفاده خواهد بود. به این متغیرها، متغیرهای محلی یا local می‌گویند. همچنین اگر درون یک تابع، متغیری هم‌نام با یک متغیر سراسری ایجاد کنید، این متغیر درون تابع، محلی خواهد بود. علاوه بر آن، متغیر هم‌نام سراسری بدون تغییر باقی می‌ماند و مقدار آن عوض نمی‌شود. در مثال زیر این نکته را بهتر متوجه می‌شوید:

مثال #۱۲:

خروجی #۱۲:

کلیدواژه‌ی global در پایتون

همان‌طور که گفتیم، متغیرهایی که درون توابع تعریف می‌شوند، محلی هستند و از آن‌ها نمی‌توان خارج از آن تابع استفاده کرد.

برای ایجاد یک متغیر سراسری درون توابع، می‌توانید از کلیدواژه‌ی global استفاده کنید.

مثال #۱۳:

خروجی #۱۳:

همچنین از کلیدواژه‌ی global می‌توان برای تغییر مقدار متغیرهای سراسری درون توابع استفاده کرد.

مثال #۱۴:

خروجی #۱۵:
تیم محتوایی فنولوژی
تیم محتوایی فنولوژی
گروهی از متخصصان حوزه‌های مختلف
عضویت
اطلاع از
0 دیدگاه‌ها
بازخورد در متن
دیدن همه دیدگاه‌ها

فنولوژی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

©۲۰۲۰ – کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به فنولوژی است.

عضویت در خبرنامه فنولوژی

جذاب‌ترین مطالب سایت را ماهانه دریافت کنید!

خبرنامه