در زبانهای برنامه نویسی، برای ذخیرهی مقادیر دادهها از متغیرها استفاده میکنیم. در زبانهایی مانند C و Cpp، باید متغیرها را قبل از استفاده، بر اساس نوع آنها، تعریف کرد. اما برای تعریف متغیرها در پایتون، دستوری وجود ندارد؛ در واقع متغیرها به محض مقداردهی ایجاد میشوند و از قبل نیازی به تعریف نوع آنها نیست.
نحوهی تعریف متغیر در پایتون
مثال #۱:
1 2 3 4 |
x = 3 y = "Ali" print(x) print(y) |
در این مثال، x متغیری از نوع int، و y متغیری از نوع string است. در آموزشهای بعد، با انواع دادهها در پایتون آشنا خواهید شد.
خروجی #۱:
1 2 |
3 Ali |
میتوان نوع متغیرهای پایتون را پس از تعریف آنها تغییر داد.
مثال #۲:
1 2 3 |
x = 5 x = "Fanology" print(x) |
در این مثال، ابتدا متغیر x یک متغیر عددی int با مقدار ۵ است. سپس نوع آن به متغیر نوشتاری string، و مقدار آن به Hello تغییر مییابد.
خروجی #۲:
1 |
Fanology |
رشتهها را میتوان با «”» یا «’» تعریف کرد. به مثال زیر توجه کنید:
مثال #۳:
1 2 3 |
# هر دو متغیر مانند هم هستند: x = "John" x = 'John' |
نامگذاری متغیرها در پایتون
متغیرها در پایتون، مانند زبانهای برنامه نویسی دیگر، میتوانند یک نام کوتاه (مانند x و y)، یا یک نام توصیفی (مانند age، averageValue, student_ID) داشته باشند. با این حال، برای نامگذاری متغیرها در پایتون باید قواعدی را رعایت کرد:
- نام متغیر باید یا با یک حرف انگلیسی، یا کاراکتر «_» شروع شود.
- نام متغیر نمیتواند با عدد شروع شود.
- نام متغیر باید تنها شامل حروف، اعداد و کاراکتر underscore باشد (یعنی حروف کوچک و بزرگ a-z، اعداد ۰-۹ و کاراکتر «_» مجاز هستند).
- نام متغیرها به کوچکی و بزرگی حروف حساس هستند. مثلا Num، num و NUM سه متغیر متفاوت هستند.
مثال #۴:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
# برخی نامهای مجاز برای متغیرها myvar = "Hi" my_var = "Hi" _my_var = "Hi" myVar = "Hi" MYVAR = "Hi" myvar2 = "Hi" # برخی نامهای غیرمجاز برای متغیرها 2myvar = "Hi" my-var = "Hi" my var = "Hi" |
به یاد داشته باشید که نام متغیرها در پایتون به کوچکی و بزرگی حروف حساس است.
مقداردهی همزمان چند متغیر در پایتون
در پایتون میتوان به صورت همزمان به چند متغیر مقدار داد.
مثال #۵:
1 2 3 4 |
x, y, z = "Orange", "Banana", "Cherry" print(x) print(y) print(z) |
خروجی #۵:
1 2 3 |
Orange Banana Cherry |
همچنین میتوانید به صورت همزمان، یک مقدار خاص را به چند متغیر اختصاص دهید.
مثال #۶:
1 2 3 4 |
x = y = z = "Orange" print(x) print(y) print(z) |
خروجی #۶:
1 2 3 |
Orange Orange Orange |
خروجی گرفتن از متغیرها در پایتون
برای نمایش و خروجی گرفتن از متغیرها در پایتون، از دستور print استفاده میکنیم. همچنین برای ترکیب متن و متغیر، از علامت + استفاده میکنیم. به مثال زیر توجه کنید.
مثال #۷:
1 2 |
x = "awesome" print("Python is " + x) |
خروجی #۷:
1 |
Python is awesome |
همچنین با استفاده از علامت + میتوانید چند متغیر از نوع رشته را پشت سر هم قرار دهید.
مثال #۸:
1 2 3 4 |
x = "Python is " y = "awesome" z = x + y print(z) |
خروجی #۸:
1 |
Python is awesome |
برای اعداد، علامت + به عنوان عملگر ریاضیاتی جمع کار میکند.
مثال #۹:
1 2 3 |
x = 5 y = 10z = x + y print(z) |
خروجی #۹:
1 |
15 |
توجه داشته باشید که اگر یک عدد را با رشته جمع کنید، با خطا مواجه خواهید شد.
مثال #۱۰:
1 2 3 |
x = 5 y = "Hello" print(x + y) |
خروجی #۱۰:
1 |
TypeError: unsupported operand type(s) for +: 'int' and 'str' |
متغیرهای سراسری Global و متغیرهای محلی Local
متغیرهای سراسری در پایتون
متغیرهایی که خارج از توابع تعریف میشوند، متغیرهای سراسری یا global هستند. در مثالهای قبل، همهی متغیرهایی که تعریف کردیم، متغیرهای سراسری بودند.
از متغیرهای سراسری میتوان در همه جا استفاده کرد؛ هم داخل توابع و هم خارج از آنها. با توابع در آموزشهای بعدی آشنا خواهید شد.
مثال #۱۱: ساختن یک متغیر سراسری و استفاده از آن درون یک تابع.
1 2 3 4 5 6 |
x = "awesome" def myfunc(): print("Python is " + x) myfunc() |
خروجی #۱۱:
1 |
Python is awesome |
متغیرهای محلی در پایتون
اگر درون یک تابع متغیری ایجاد کنید، فقط در آن تابع قابل استفاده خواهد بود. به این متغیرها، متغیرهای محلی یا local میگویند. همچنین اگر درون یک تابع، متغیری همنام با یک متغیر سراسری ایجاد کنید، این متغیر درون تابع، محلی خواهد بود. علاوه بر آن، متغیر همنام سراسری بدون تغییر باقی میماند و مقدار آن عوض نمیشود. در مثال زیر این نکته را بهتر متوجه میشوید:
مثال #۱۲:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
x = "awesome" def myfunc(): x = "fantastic" print("Python is " + x) myfunc() print("Python is " + x) |
خروجی #۱۲:
1 2 3 |
Python is fantastic Python is awesome |
کلیدواژهی global در پایتون
همانطور که گفتیم، متغیرهایی که درون توابع تعریف میشوند، محلی هستند و از آنها نمیتوان خارج از آن تابع استفاده کرد.
برای ایجاد یک متغیر سراسری درون توابع، میتوانید از کلیدواژهی global استفاده کنید.
مثال #۱۳:
1 2 3 4 5 6 7 |
def myfunc(): global x x = "fantastic" myfunc() print("Python is " + x) |
خروجی #۱۳:
1 |
Python is fantastic |
همچنین از کلیدواژهی global میتوان برای تغییر مقدار متغیرهای سراسری درون توابع استفاده کرد.
مثال #۱۴:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
x = "awesome" def myfunc(): global x x = "fantastic" myfunc() print("Python is " + x) |
1 |
Python is fantastic |
ممنون