رشته در پایتون

رشته در پایتون | نوع داده string6 دقیقه مطالعه

در بخش‌های قبلی از آموزش پایتون، با انواع داده و داده‌های عددی در پایتون آشنا شدید. یکی دیگر از انواع داده‌های تعبیه شده در پایتون، رشته یا string (مخفف: str) است. در این بخش مباحثی چون ساخت، برش‌زنی، بروزرسانی، پیکربندی و برخی عملیات مجاز بر روی رشته در پایتون را خواهید آموخت.

رشته چیست؟

رشته به آرایه‌ای از بایت‌ها گفته می‌شود که هر کدام بیانگر یک کاراکتر یونیکد (Unicode) هستند.

کمی پیچیده شد، نه؟ بگذارید تعریف کمی ساده‌تری را امتحان کنیم: هر کدام از دکمه‌های روی کیبورد شما، بیانگر یک «کاراکتر» است. چند مثال از کاراکترها ‘a’, ‘9’ یا ‘+’ هستند. برخی کاراکترهای دیگر نیز وجود دارند که نمایش آن‌ها در کامپیوتر شکل ویژه‌ای دارد؛ مانند کاراکترهای «سرخط» و «tab» که به ترتیب با n\ و t\ نمایش داده می‌شوند.

به مجموعه‌ای از یک یا تعداد بیش‌‎تری کاراکتر که میان «نقل قول (‘ ‘)» یا «نقل قول مضاعف (” “)» قرار گرفته باشند، رشته می‌گویند.

ساخت یک رشته در پایتون

همانطور که در تعریف رشته اشاره کردیم، برای ساختن آن کافیست که یک یا چند کاراکتر را در میان علامت‌های نقل قول یا نقل‌قول مضاعف قرار دهیم:

مثال #۱:

خروجی #۱:

دسترسی به کاراکترهای درون یک رشته در پایتون

در پایتون این امکان وجود دارد که هرگاه مایل بودید، به عناصر مجزای رشته (کاراکترها)‌ دسترسی پیدا کنید. می‌پرسید چگونه؟ به کمک شاخص‌ها! همانند لیست‌ها در پایتون، به هر کدام از عناصر یک رشته، عدد خاصی نسبت داده می‌شود که به آن «شاخص» یا «index» می‌گویند. این عدد برای اولین کاراکتر هر رشته، از سمت چپ برابر با صفر بوده و با هر بار پیش‌روی به کاراکتر بعدی، یک واحد افزایش پیدا می‌کند.

مثال #۲:

خروجی #۲:

می‌توانید از انتهای رشته هم شروع به شمارش کنید! به این صورت که شاخص آخرین کاراکتر هر رشته برابر با -۱ است و با هر بار پیش‌‍روی به کاراکتر قبل (سمت چپ)، این عدد نیز یک واحد در جهت منفی کاهش پیدا می‌کند. جدول زیر به درک بهتر شاخص‌گذاری کاراکترهای رشته‌ی ‘fanology’ کمک خواهد کرد:

fanology
۰۱۲۳۴۵۶۷

مثال #۳:

خروجی #۳:

اگر خیلی دلتان می‌خواهد که چند کاراکتر را به صورت همزمان انتخاب نمایید، پایتون بازهم هوایتان را دارد! با استفاده از قالب «پایان:شروع» می‌توانید قسمتی از رشته را برش دهید:

مثال #۴:

خروجی #۴:

دو نکته‌ی قابل توجه در مثال بالا:

  1. کاراکتر متعلق به عدد پایانی برش، در برش انتخابی حضور نخواهد داشت.
  2. در صورت خالی گذاشتن عدد شروع، پایتون از ابتدای رشته شروع به خواندن می‌کند و در صورت خالی گذاشتن عدد پایان، تا انتهای رشته به خواندن ادامه می‌دهد.

دست‌کاری یا بروزرسانی رشته‌

رشته در پایتون از انواع داده‌های تغییرناپذیر (immutable) می‌باشد؛ به این معنا که پس از تولید، امکان دست‌کاری آن‌ها وجود ندارد. مثال‌ زیر با خطای TypeError مواجه خواهد شد:

مثال #۵:

با این حال، این امکان وجود دارد که رشته‌ای را به انتهای رشته‌ای دیگر چسبانده و مقدار جدید را در متغیر پیشین ذخیره نمایید:

مثال #۶:

خروجی #۶:

عملیات مجاز بر روی رشته‌ها

جمع دو رشته در پایتون

می‌توان با استفاده از عملگر جمع، دو رشته را به یکدیگر متصل نمود.

مثال #۷:

خروجی #۷:

ضرب عدد طبیعی در رشته

ضرب عدد طبیعی n در یک رشته باعث اتصال n عدد از آن رشته به یکدیگر می‌گردد:

مثال #۸:

خروجی #۸:

کاراکترهای ویژه

گاهی در نوشته‌های ما، کاراکترهایی وجود دارند که نمایش آن‌ها درون رشته با ابهاماتی همراه است. برای مثال هنگامی که قصد دارید به خط بعد بروید یا از کاراکتر tab استفاده کنید. گاهی نیز قصد استفاده از کارکترهایی را داریم که معنای ویژه‌ای دارند، ولی معنای ویژه‌ی آن‌ها مورد نظر ما نیست. در هر دوی این حالات،‌ از کاراکتر ویژه‌ی «\» استفاده می‌نماییم.

در زیر جدولی از کاراکترهای ویژه‌ی مفید (اما نه تمام آنان) را مشاهده می‌کنید:

نحوه نمایش در رشتهمعادل
\\\\
\’
\”
\bBackscape
\nNewline
\tTab

مثال #۹:

خروجی #۹:

پیکربندی رشته‌ها برای چاپ با استفاده از متد format

تا به این‌جای کار، نوشتن رشته‌های ساده، چسباندن آنان به یکدیگر و استفاده از علامت‌های خاص به هنگام چاپ رشته بر روی صفحه‌ی نمایش را یاد گرفته‌ایم؛ اما اگر بخواهیم در داخل رشته‌ی خود، از مقدار یک متغیر استفاده نماییم چه؟ معرفی می‌کنیم: رشته‌های پیکربندی شده!

جهت مطلوب نمودن پیکربندی رشته مورد نظرتان برای چاپ بر روی صفحه‌ی نمایش، از «متد format» استفاده نمایید.

متد فرمت، با استفاده از آکولاد { }، مکانی برای پیکربندی رشته مورد نظرتان فراهم می‌آورد.

برای شروع، از آکولادهای خالی استفاده می‌نماییم:

مثال #۱۰:

خروجی #۱۰:

متغیرهای مشخص شده به ترتیبِ نوشته شدن داخل متد ()format در رشته حضور می‌یابند.

می‌توانیم با عددگذاری اولویت حضور در رشته را تغییر دهیم:

مثال #۱۱:

خروجی #۱۱:

حتی اگر حال و هوای ماجراجویی به سرتان زده بود می‌توانید در آکولادها نام متغیری را مشخص کنید و درون format به آن مقداری بدهید!

مثال #۱۲:

خروجی #۱۲:

همچنین می‌توانیم با گذاشتن علامت «:» داخل آکولاد، فرمتی به خصوص برای چاپ تعیین نماییم که البته تدریس این فرمت‌ها از حوصله‌ی این متن خارج است. در زیر چند نمونه مثال جهت آشنایی بیش‌تر آمده است:

مثال #۱۳:

خروجی #۱۳:

می‌توانید در این لینک، لیستی از تمام فرمت‌های قابل پذیرش را مشاهده نمایید.

برخی متدهای دیگر برای کار با رشته در پایتون

در زیر، لیستی از چند متد کاربردی به همراه توضیحاتشان جهت کار با رشته‌ها آمده است. str نماد رشته و عبارت‌های arg1 و arg2 نوشته شده داخل پرانتز متدها، نماد رشته‌های ورودی به تابع هستند.

نامتوضیح
str.lower()تمام حروف رشته را lower case می‌نماید
str.upper()تمام حروف رشته را UPPER CASE می‌نماید
str.split(arg1)رشته را در نقاطی که کاراکتر arg1 دیده شود تجزیه می‌نماید و لیستی از رشته‌ی مقطع تحویل می‌دهد
str.replace(arg1, arg2)رشته را خوانده و تمامی زیر رشته‌های arg1 را با arg2 جایگزین می‌نماید
str.find(arg1)رشته را خوانده و شاخص اولین جایی که زیررشته‌ی arg1 را بیابد بازمی‌گرداند
تیم محتوایی فنولوژی
تیم محتوایی فنولوژی
گروهی از متخصصان حوزه‌های مختلف
عضویت
اطلاع از
0 دیدگاه‌ها
بازخورد در متن
دیدن همه دیدگاه‌ها

فنولوژی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

©۲۰۲۰ – کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به فنولوژی است.

عضویت در خبرنامه فنولوژی

جذاب‌ترین مطالب سایت را ماهانه دریافت کنید!

خبرنامه