اینترنت اشیا در لجسنیک / iot on logistics

اینترنت اشیا در لجستیک و حمل‌ونقل4 دقیقه مطالعه

هدیه فنولوژی به شما!

میزان استفاده از اینترنت اشیا در لجستیک و حمل‌ونقل روزبه‌روز بیش‌تر و نمایان‌تر می‌شود. اکوسیستم IoT در حمل‌ونقل شامل دستگاه‌های موبایل متصل به وسایل نقلیه و محموله‌های کالایی می‌شود. با استفاده از یک کانال دوطرفه‌ی تحت Cloud، وسایل متصل به شبکه، داده‌ها را با دیگر وسایل به اشتراک می‌گذارند و از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط آن‌ها نیز استفاده می‌کنند. این داده‌ها مزایای متعددی دارند. از مکان‌یابی گرفته تا خودروهای خودران، اینترنت اشیا (IoT) در حال تغییر دادن زنجیره‌ی حمل‌ونقل و لجستیک است. در این مقاله از فنولوژی، کاربردهای متعدد اینترنت اشیا در لجستیک (logistics) را بررسی می‌کنیم.

مدیریت ناوگان با استفاده از اینترنت اشیا

سیستم‌های مدرن تلماتیک (Telematics) قادرند عملکرد وسیله‌ی نقلیه و رفتار راننده را تحلیل کنند. این سیستم‌ها اطلاعات کاملی را در اختیار مدیران ناوگان و رانندگان قرار می‌دهند. سیستم‌های تلماتیک، با ردیابی دارایی‌هایی (مانند وسایل نقلیه، چمدان‌ها و …) و نظارت دائمی بر آن‌ها، ما را قادر می‌سازند مسیر کوتاه‌تر را انتخاب کنیم و به شکل بهینه‌تری از وسایل حمل‌ونقل نگهداری نماییم. این بهینه‌سازی بر اساس داده‌های لحظه‌ای انجام می‌شود.

برای ناوگان‌های تجاری، محاسبه و مدیریت میزان مصرف سوخت، همواره یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها بوده است. سیستم‌های تلماتیک این امکان را فراهم می‌آورند تا داده‌های متنوعی مانند وضعیت جاده، ارتفاع و … را ضبط و تحلیل کنیم. این داده‌ها به سایر وسایل کمک می کنند تا در شرایط بهینه‌تری، مسیر را طی کنند. عملکرد بهتر وسایل نقلیه منجر به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

اینترنت اشیا در لجسنیک / iot on logistics

اینترنت اشیا در لجستیک و تلفیق جهانی بازار

پیش‌بینی می‌شود در بلندمدت، بازار حمل‌ونقل به دست چند شرکت محدود که فعالیت‌های خود را در یک یا چند قاره گسترش داده‌اند، بیفتد. مدیران ناوگان‌ها با نظارت بهتر می‌توانند به طور موثر، رانندگان، توزیع‌کنندگان و مراکز تماس را در مناطقی با وسعت زیاد، با یکدیگر هماهنگ کنند. با دانستن جزئیات وضعیت مسیرها و وسایل حمل‌ونقل، تعیین مسیر و میزان بارها بسیار آسان می‌شود. این جزئیات با استفاده از تجهیزات مبتنی بر اینترنت اشیا به دست می‌آیند. این تجهیزات همچنین به ما کمک می‌کنند تا خطر سرقت، آسیب دیدن ظروف حمل‌ونقل و مختل شدن برودت را کاهش دهیم.

ردیابی دقیق و لحظه‌ای باعث افزایش رضایت مشتریان کسب‌وکار لجستیکی می‌شود

تحویل خدمت یا محصول به مشتری در کوتاه‌ترین زمان، بهترین مکان و با مناسب‌ترین هزینه، همه‌ی آن‌ چیزی است که کسب‌وکارهای مدرن به دنبال آن هستند. اینترنت اشیا شبکه‌ای در مقیاس جهانی اما در عین حال با تمرکز بر تک‌تک افراد پدید می‌آورد. به جای استفاده از بارکد اسکنرها، در آینده‌ای نزدیک استفاده از سنسورها برای ردیابی اموال از نظر اقتصادی به صرفه خواهد بود. نشان دادن مکان دقیق کالا در هر لحظه، این امکان را برای مشتری فراهم می‌آورد تا از زمان دقیق تحویل کالا مطلع شود.

تسهیل رگولاتوری و گزارش‌گیری آسان با استفاده از اینترنت اشیا در لجستیک

در اروپا، رانندگان موظفند فعالیت‌های خود را به طور دقیق ثبت کنند و از آن‌ها نگهداری نمایند. در صورت نیاز، رانندگان باید این اطلاعات را در اختیار مقامات کشوری قرار دهند. یک دستگاه tachographs که سرعت و فعالیت‌های مختلف را ثبت می‌کند، به مقامات اطمینان می‌دهد که داده‌های کل ناوگان به درستی ثبت و ضبط می‌شود.

بیمه‌ی کاربرمحور (UBI) و ردیابی وسایل سرقت‌شده (SVT)

شرکت‌های بیمه‌ای با استفاده از داده‌های به دست‌آمده از وسایل مبتنی بر اینترنت اشیا، سیاست‌های جدیدی برای ناوگان مشتری خود ارائه می‌دهد. این سیاست‌ها و تعرفه‌ها با توجه به مقدار استفاده، رفتار رانندگان و … تغییر می‌کند. به این مدل تعرفه‌ای، مدل بیمه‌ای کاربر محور (User Based Insurance) می گویند. این مدل به نام‌های دیگری مانند Pay As You Drive و Pay How You Drive نیز شناخته می‌شود.

سیستم ردیابی خودرو سرقت‌شده (Stolen Vehicle Tracking) نیز در حال رواج یافتن است. در هنگام سرقت یک خودرو، پلیس با استفاده از داده‌های یک سیستم SVT می‌تواند خودرو را بیابد.

اینترنت اشیا در لجسنیک / iot on logistics

اینترنت اشیا در لجستیک و به اشتراک‌گذاری مالکیت داده‌های شبکه 

داده‌های تولیدشده توسط کاربران نهایی (end-user)، کالایی بسیار ارزشمند است. پیدا کردن راه‌هایی برای استفاده‌ی بهینه و موثر از این داده‌ها برای همه، می‌تواند همکاری‌های مختلفی را بین اجزای گوناگون اکوسیستم اینترنت اشیا شکل دهد.

امروزه ، ارائه‌دهندگان راهکارهای IoT در لجستیک معمولاً به عنوان دروازه‌بان برای داده‌های وسایل نقلیه تجاری عمل می کنند؛ اما واسط‌های باز (open interfaces) کنترل بیش‌تری را به مدیران ناوگان می‌دهند. اگر مدیران ناوگان بتوانند از داده‌های ناوگان‌های مختلف به صورت موثر استفاده کنند، امکانات بیش‌تری در اختیار خواهند داشت. در این حالت دست مدیران ناوگان نسبت به حالتی که مجبورند تنها از داده‌های به دست‌آمده توسط شرکت‌های اصلی تولیدکننده (OEMs) استفاده کنند، بازتر است.

ارتباط سریع اجزای شبکه‌ی لجستیکی

با رشد سرعت ارتباطی موبایل‌ها با یکدیگر، خودروها نیز قادر خواهند بود در کم‌ترین زمان ممکن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این ویژگی به وسایل نقلیه امکان می‌دهد به صورت کاملا منظم و با تنظیم سرعت مناسب و حفظ فاصله، رانندگی کنند. رانندگی با سرعت بهینه و در کوتاه‌ترین مسیر باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌ها می‌شود.

منبع: TELENORCONNEXION

بخوانید:   اینترنت اشیا pdf
علیرضا کریمی
علیرضا کریمی
دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر - بنیان‌گذار فنولوژی
عضویت
اطلاع از
0 دیدگاه‌ها
بازخورد در متن
دیدن همه دیدگاه‌ها

فنولوژی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

©۲۰۲۰ – کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به فنولوژی است.