کاربردهای اینترنت اشیا در خرده‌فروشی‌ها / iot in retails

کاربرد اینترنت اشیا در فروشگاه6 دقیقه مطالعه

هدیه فنولوژی به شما!

آیا تا کنون درباره‌ی کاربرد اینترنت اشیا در فروشگاه فکر کرده‌اید؟ در این مقاله به ۷ کاربرد اینترنت اشیا در مغازه‌های کوچک اشاره می‌کنیم که در آینده‌ای نزدیک، این مغازه‌ها را متحول خواهد کرد. 

داستان عینک‌فروشی!

فرض کنید برای خرید وارد یک مغازه‌ی عینک‌فروشی می‌شوید. بلافاصله، تلفن همراه‌تان آلارم می‌زند تا مکان واقعی عینکی را که آنلاین انتخاب کرده بودید، به شما نشان دهد. شما از روی نقشه‌ی داخلی مغازه که در تلفن همراه هوشمندتان است، عینک مورد نظر را پیدا می‌کنید و بعد از قطعی شدن خرید، آن را داخل کیف خود قرار می‌دهید. در این لحظه، رباتی نزدیک می‌آید و به شما محصولات دیگری (مانند جعبه عینک) برای خرید پیشنهاد می‌دهد. اگر بخواهید شلوار جین بخرید، ربات سایز مناسب را به شما پیشنهاد می دهد. پس از آن‌که، خرید شما کامل شد، از مغازه خارج می‌شوید. سنسورهای مخصوصی وسایل داخل کیف شما را اسکن می‌کنند و صورت‌حسابی برای شما صادر می‌شود و به شکل خودکار، مبلغ آن از حسابتان کسر می‌گردد. البته، به علت آن‌که چند روز پیش از این فروشگاه خرید کرده‌اید، تخفیفی نیز اعمال شده‌است! با کم شدن شلوار جین از قفسه‌ی هوشمند، قفسه به صاحب مغازه اطلاعات مربوطه را ارسال می‌کند تا مغازه‌دار، اجناس مورد نیاز را مجددا تامین نماید.

خیلی شبیه خانه هوشمند است، نه؟ به لطف پیشرفت بسیار سریع اینترنت اشیا (IoT)، چنین تجربه‌ای، خیلی دور نیست و به زودی این چنین روزی را خواهیم دید! اینترنت اشیا،‌ یک شبکه‌ی کاملا در هم تنیده از وسایل متصل به اینترنت می‌سازد. در سال‌های آینده، تعداد وسایل متصل به اینترنت، با سرعت زیادی، رشد خواهد کرد. به طور دقیق‌تر، تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۳۰ میلیارد وسیله‌ی متصل به شبکه‌ی اینترنت اشیا، خواهیم داشت.

نگاه از زاویه دیگر

داستانی که در بالا بیان کردیم، تجربه‌ی خریدار از یک خرده‌فروشی مجهز به اینترنت اشیا بود؛ لازم است، این داستان را از منظر صاحبان خرده‌فروشی‌ها نیز نگاه کنیم. McKinsey تخمین زده‌است،‌ در سال ۲۰۲۵، پتانسیل اقتصادی اینترنت اشیا در خرده‌فروشی‌ها، سالیانه، مبلغی بین ۴۱۰ میلیارد دلار تا ۱.۲ تریلیون دلار خواهد بود.

اینترنت اشیا در فروشگاه،‌ خطاهای لیست‌گیری از محصولات را کاهش می‌ دهد، مدیریت زنجیره تامین را بهینه می‌کند و هزینه‌های نیروی انسانی را کاهش می‌دهد. اینترنت اشیا، با کاهش هزینه‌های غیر ضروری و بهبود تجربه‌ی خریدار، مغازه‌ی ساده‌ی آجری شما را به یک مغازه‌ی به روز و در سطح یک دنیا تبدیل می‌کند.

کاربرد اینترنت اشیا در فروشگاه ها، بسیار زیاد است. در ادامه، ۷ مورد از مهم‌ترین کاربردهای IoT در این حوزه‌ را بررسی می‌کنیم.

کاربرد اینترنت اشیا در فروشگاه

۱-پرداخت آنلاین و خودکار

احتمالا پیش آمده که به خاطر شلوغی صف‌های صدور و پرداخت فاکتور در فروشگاه‌ها، از خرید منصرف باشید. از طرفی، برای صاحبان مغازه‌ها نیز، به کارگیری نیروهای بیشتر، صرفه‌ی اقتصادی ندارد. با استفاده از سیستم صندوقداری خودکار (Checkout System)، به وسیله‌ی تگ‌های روی محصولات، هنگام خروج مشتری، فاکتوری برای او صادر می‌شود. این سیستم با اتصال به اپلیکیشن پرداخت موبایلی مشتری، مبلغ صورت‌حساب را از وی دریافت می‌کند.

پیاده‌سازی سیستم صندوقداری خودکار، تجربه‌ی بسیار مطلوبی برای مشتری خلق می‌کند؛ به خصوص اگر مشتری، عجله هم داشته باشد. McKinsey تخمین زده است، به کارگیری این سیستم، تا ۷۵ درصد هزینه‌های استخدام صندوقدار را کاهش می‌دهد و در سال ۲۰۲۵، سالیانه مبلغی بین ۱۵۰ تا ۳۸۰ میلیارد دلار، صرفه‌جویی می‌شود.

کاربردهای اینترنت اشیا در خرده‌فروشی‌ها / iot in retails

۲-تخفیف‌های شخصی‌سازی‌شده

بسیاری از مغازه‌دارن، مایلند به مشتری‌های همیشگی خود، به خاطر وفاداریشان، تخفیف خوبی دهند تا همچنان آن‌ها را راغب به خرید نگه‌ دارند. با به کارگیری اینترنت اشیا در فروشگاه و با نصب سنسورهایی در سراسر مغازه، می‌توانید تخفیف‌های ویژه‌ی هر مشتری را به موبایل هوشمند وی ارسال کنید؛ مشتری، در کنار هر محصولی بایستد، قیمت و تخفیف آن محصول را بر روی دستگاه هوشمند خود مشاهده می‌کند.

همچنین، می‌توانید رفتار مشتری را در وبسایت خود تحلیل کنید و کالاهای مورد علاقه‌ی وی را تشخیص دهید؛ سپس، هنگام حضور مشتری در مغازه، تخفیف‌هایی متناسب با آن محصولات، برای او بفرستید. برای مثال، اگر فردی در سایت شما، اطلاعات مربوط به کفشی خاص را ببیند و با آمدن به مغازه، تخفیفی مربوط به همان کفش دریافت کند، به احتمال زیاد، اقدام به خرید می‌کند. بنابراین، به به کارگیری اینترنت اشیا، نرخ تبدیل (Conversion Rate) را بالا برده‌اید. 

شناسایی کاربرد اینترنت اشیا در زندگی روزمره، نیاز به خلاقیت و آینده‌نگری دارد؛ اما به کارگیری IoT در فروشگاه‌ها، باعث می‌شود در بلند مدت، مشتریانی وفادار کسب کنید.

۳-بیکن‌ها (Beacons)

بیکن برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط اپل معرفی شد. بیکن‌ها، دستگاه‌های مجهز به بلوتوث کوچکی هستند که به وسایل هوشمند مجاور، هشدار می‌فرستند. بنابراین، اگر مشتریان اپلیکیشن فروشگاه شما را نصب کرده باشند، با عبور از نزدیکی فروشگاهتان، از همه‌ی تخفیف‌ها، رخدادهای ویژه و … مطلع می‌شوند.

بیکن‌ها، همچنین، می‌توانند تشخیص دهند، در کدام قسمت مغازه قرار دارید و متناسب با آن به شما پیشنهاداتی دهند. برای مثال، اگر در قسمت آرایشی بهداشتی باشید، برندهای آرایشی مورد علاقه‌تان، یادآوری می‌شود و تخفیف‌هایی نیز ارائه می‌گردد.

کاربردهای اینترنت اشیا در خرده‌فروشی‌ها / iot in retails

۴-قفسه‌های هوشمند

بخش زیادی از انرژی کارمندان یک فروشگاه، صرف چک کردن قفسه‌ها برای بررسی کاستی‌ها می‌شود. همچنین کارمندان مجبورند وقت زیادی را صرف منظم کردن مکان محصولات مختلف کنند. با استفاده از قفسه‌های هوشمند، این دو کار بسیار راحت می‌شوند؛ همچنین، سرقت احتمالی از فروشگاه نیز به سرعت شناسایی می‌شود.

قفسه‌‌ی هوشمند، به سنسورهای تشخیص وزن، تگ‌های RFID و چشم‌هایی برای شناسایی محصولات، مجهز است. هر گاه محصولی در مکان نادرست قرار گیرد یا قفسه‌ای در حال خالی شدن باشد، قفسه‌ی هوشمند، شما را مطلع می‌کند.

کاربردهای اینترنت اشیا در خرده‌فروشی‌ها / iot in retails

۵-بهینه‌سازی چیدمان مغازه

آیا چیدمان مغازه‌ی شما برای عبور و مرور مشتریان بهینه‌ است؟ شاید در جلوی قفسه‌ها، محصولاتی باشد که خریدار چندانی ندارد یا ممکن است فضای عبور یک قسمت از مغازه کم باشد. با استفاده از سنسورهای اینترنت اشیا و آنالیز راهروهای مغازه، می‌توان چیدمانی بهینه پیدا کرد! با استفاده از IoT، می‌توانید، بهینه‌تر از فضای مغازه استفاده کنید.

با استفاده از آنالیز فضای مغازه، مثلا می‌فهمید که مشتریان شما، زمان زیادی را در برابر تلویزیون موجود در مغازه می‌گذرانند ولی تلویزیون در جای بهینه‌ای نصب نشده‌است. بنابراین، اقدام به تعویض مکان تلویزیون می‌کنید، تا بهترین بازدهی را برای شما داشته باشد.

۶-کارمندان رباتی

هر چند استفاده از ربات‌ها برای راهنمایی و سرویس دادن به مشتریان، شاید اندکی ترسناک باشد؛ اما، فرصت بسیار مغتنمی است تا هزینه‌های سنگین نیروی کار را کاهش دهید. ربات OSHbot، به مشتریان کمک می‌کند تا محصولات مد نظر خود را بیابند. همچنین، این ربات، در تبلیغات و فهرست‌گیری، به صاحب فروشگاه، کمک می‌کند. این ربات قادر است به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی، صحبت کند. به جای استفاده از قفسه‌ی هوشمند، می‌توان از ربات‌هایی استفاده کرد که سرتاسر مغازه می‌چرخند و لیست محصولات مورد نیاز برای تامین را به صاحب مغازه، ارائه می‌کنند.

کاربردهای اینترنت اشیا در خرده‌فروشی‌ها / iot in retails

۷-بهینه‌سازی مدیریت زنجیره‌ی تامین

هر چند صاحبان مغازه‌ها، بدون استفاده از اینترنت اشیا هم می‌توانند تا حدودی محصولات را ردیابی کنند؛ اما، با استفاده از سنسورهای RFID و GPS، می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر، مانند دمای محیط یا مدت‌زمان ترانزیت کالا را به دست آورید. با استفاده از این اطلاعات دقیق، روند انتقال کالا را تحت نظر قرار می‌دهید و از آسیب به محصول (در صورت دمای غیر عادی) جلوگیری می‌کنید. بر اساس آمارهای Business Insider، تولیدکنندگانی که از تجهیزات اینترنت اشیا استفاده کرده‌اند، در سال ۲۰۱۴، نسبت به سال قبل، با رشد درآمد ۲۸.۵ درصدی مواجه بوده‌اند.  اگر در زنجیره‌ی تامین محصولات شما، حلقه‌های زیادی مانند تامین‌کنندگان، رانندگان خودروهای حمل‌ونقل، فروشندگان و … وجود دارند، نیاز دارید با تحت نظر گرفتن چرخه‌ای که محصول طی می‌کند، زنجیره‌ی تامین را بهینه کنید.

منبع: HUBSPOT

بخوانید:   امکانات 5G در اینترنت اشیا | تکنولوژی 5G
علیرضا کریمی
علیرضا کریمی
دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر - بنیان‌گذار فنولوژی
عضویت
اطلاع از
0 دیدگاه‌ها
بازخورد در متن
دیدن همه دیدگاه‌ها

فنولوژی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

©۲۰۲۰ – کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به فنولوژی است.