شرکت‌های اینترنت اشیا فرمانروایان دهه ۲۰۲۰ خواهند بود: رزومه خود را به‌روز کنید!9 دقیقه مطالعه

internet of everythings/اینترنت همه چیز
Share on telegram
اشتراک‌گذاری در تلگرام
Share on linkedin
اشتراک‌گذاری در لینکدین

ماهیت هر شغلی، تغییر است. همان‌گونه که چندی است شرکت‌های اینترنت اشیا تعداد غیر‌قابل‌شمارشی شغل در زمینه اینترنت اشیا و علم داده تولید کرده‌اند. اینترنت اشیا یکی از فناوری‌هایی است که از مدت‌ها پیش قول داده‌ بودیم. همچون واقعیت مجازی (VR)، مردم دهه‌هاست که درمورد اینترنت اشیا صحبت می کنند. هر‌ساله شرکت‌های اینترنت اشیا وعده می‌دهند که «امسال، سال IoT است» و هر‌ساله محصولاتی را می بینیم که به بازار عرضه می‌شوند ولی به دلیل قیمت بالا، هیچ تقاضایی در بازار ندارند.

ارزش بازار جهانی اینترنت اشیا تا سال ۲۰۳۰، ۱۴.۲ میلیارد دلار خواهد‌ بود

اینترنت اشیا وارد‌ می‌شود. در‌ واقع، در حال حاضر آمده‌ است! حدود ۶.۷ میلیارد دستگاه متصل به شبکه برای جمع‌آوری اطلاعات هم‌اکنون در حال استفاده‌اند. همراه با ۲۰ میلیارد پروژه برای سال ۲۰۲۰ (با توجه به آمار ارائه شده از سوی شرکت آمازون) گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۱، ۲۵ میلیارد دستگاه متصل به شبکه IoT ایجاد خواهد‌شد و Accenture پیشنهاد می‌کند که بازار جهانی IoT تا سال ۲۰۳۰، ۱۴.۲ میلیارد دلار ارزش می‌یابد. (همانطور که CNN گزارش کرده‌است)

هرچه IoT گسترش می‌یابد، تاثیر عمیقی روی بازار جهانی می‌گذارد. به عنوان یک حرفه، شما نیز از این تغییر عظیم بهره خواهید‌ برد. البته که باید مجموعه مهارت‌های خود را برای ادغام امنیت اینترنت اشیا و فناوری‌های مرتبط، گسترش دهید.

بازار جهانی روی گسترش اینترنت اشیا پافشاری دارد!

internet of things devices/دستگاه های اینترنت اشیا

چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که اینترنت اشیا در راس پیشرفت است؟ پاسخ ساده است: انگیزه شرکت‌های اینترنت اشیا برای رخ‌دادن این اتفاق زیاد است. به همان دلایلی که اینترنت اشیا در حال گسترش است، ورژن قدیمی اینترنت (اینترنت صفحات – Internet of Pages) در حال افول است. با مشاهده رفتار مرورگر وب خود، شرکت‌ها قادرند حجم عظیمی از داده‌ها را در‌مورد ما و محیط پیرامون ما به دست آورند. سپس می‌توانند تبلیغات هدف‌گذاری‌شده را برای فروش این اطلاعات به شرکت‌های مورد‌نظر ارائه دهند.

مقیاس این تلاش‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات شوکه‌کننده و ترسناک است. شرکت‌ها از طریق اینترنت با استفاده از کوکی‌ها، شناسه کاربری و حتی فعالیت‌های اجتماعی‌مان، ما را تحت نظر دارند. این اطلاعات را به کار برده و تصویری از خود واقعی ما می‌سازند؛ در‌ نتیجه، می‌توانند اطلاعات دموگرافیک، سرگرمی‌ها و علایق، شخصیت، نقش شغلی، حجم ارتباطات اجتماعی، وضعیت مالی، رویاها و حتی موارد کاملا شخصی را استنباط کنند.

اینترنت همه چیز (Internet of Everything) قادر است با جمع‌آوری داده بیشتر، تصویری دقیق‌تر از ما بسازد

internet of things devices/دستگاه های اینترنت اشیا

این یک امتیاز اضافی است که وب، یک رسانه عالی، برای بازاریابی فراهم می کند؛ به عنوان میزبان فروشگاه‌های آنلاین و پردازش تراکنش‌های مالی. شرکت‌های اینترنت اشیا می‌دانند که اینترنت همه چیز (Internet of Everything) پتانسیل آن را دارد که با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر، تصویری دقیق‌تر از ما بسازد. به همین ترتیب، دستگاه‌های IoT قادرند که با روش‌های بیشتری نسبت به گذشته، با ما ارتباط برقرار کنند و حتی به صورت خودکار خریدهای ما را انجام دهند.

بدین ترتیب، مصرف کننده جذب راحتی ایجاد‌شده توسط IoT می‌شود. با صرف زمان کم‌تر، متحمل هزینه کم‌تری می‌شویم. با حضور آخرین امکانات خانه‌های هوشمند، اگر عقب بمانید، ریسک بزرگی کرده‌اید. در نهایت، تجارت‌ها فرصت بهره‌وری از IoT را دارند. اینترنت اشیا صنعتی مقوله عظیمی است و می‌تواند تاثیر عمیقی روی خودکار‌سازی و کیفیت کنترل داشته‌ باشد. مدیران می‌توانند اطلاعات گسترده‌ای در حوزه سلامت سیستم‎های خود داشته‌ باشند، آن‎ها را به طور خودکار کنترل کنند و حجم عظیمی داده دریافت نمایند.

اینترنت اشیا چیست؟

برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند اینترنت اشیا دقیقا به چه معناست، اجازه دهید اطلاعات شما را به‌روز کنم. اینترنت اشیا واژه‌ای است که به طور گسترده برای توصیف آینده از آن استفاده می‌شود. زمانی که همه چیز به اینترنت متصل می‌شود. این بدین معناست که نه تنها کامپیوتر یا تلفن هوشمند شما بلکه حتی یخچال، تلویزیون، در ورودی و سرخ‌کن شما به اینترنت متصل می‌شود. شروع این فرایند را با قفل‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، خدمتکار خانه و کلی موارد دیگر می توان‌دید.

این وضعیت، نظارت اورولینیایی نیست که همه از آن می‌ترسیدیم؛ حداقل هنوز نه!

زمانی می‌رسد که شرکت‌های اینترنت اشیا به اطلاعاتی دست می‌یابند؛ از جمله تعداد افرادی که در خانه شما زندگی می‌کنند، چه نوع مواد غذایی در خانه شما وجود دارد و تا چه میزان، شما زندگی سالمی دارید. این اطلاعات باید ناشناس و مبهم باشند و در مجموعه داده‌های بسیار بزرگ پنهان شوند. اما با وجود این حقیقت، هنوز شرکت‌هایی وجود دارند که می‌توانند از این اطلاعات مبهم و مخفی، برای عرضه تبلیغات خود به شما استفاده کنند.

در آینده، شرکت‌های اینترنت اشیا بیشتر رشد می‌کنند. هرچه تکنولوژی ارزان‌تر و دسترسی به اینترنت بیش‌تر می‌شود، به زودی کارتن‌های شیر را می‌بینیم که درون آن‌ها سنسورهایی به کار رفته‌است یا لوازم بهداشتی یا آینه‌ها ….

internet of things devices/دستگاه های اینترنت اشیا

شما می‌توانید با سوپرمارکت محلی در ارتباط باشید و هر زمان که شیر در یخچال ندارید، شیر تازه به طور خودکار برای شما ارسال شود. یا یک شرکت می‌تواند با توجه به وضعیت چهره شما در ابتدای روز، محصولات مراقبت از پوست به شما پیشنهاد دهد. اگر ردیاب خواب شما به آمازون اطلاع دهد که شما به مقدار کافی در شب نمی‌خوابید، می‌تواند به شما قهوه مناسب یا قرص خواب خوب معرفی کند.

شرکت‌ها روش‌های مختلفی برای فهمیدن دقیق نیازهای ما دارند تا در همان لحظه نیاز، به ما عرضه کنند. این عمل از دیدگاه مشتری می‌تواند یک راه عالی برای کاهش اتلاف باشد. دیگر لازم نیست شیر را به مقدار زیادی از قبل تهیه کنیم. دیگر نیازی به خریدهای لحظه آخری نیست. این فناوری قابلیت سوء استفاده دارد؛ اما شرکت‌های اینترنت اشیا آگاهند که نباید محصولات و خدمات خود را با پافشاری به مردم تحمیل کنند و آن ها را بترسانند؛ حداقل برای شروع.

معایب پاسخگویی خودکار به نیازها

در اینجا برندگان و بازندگانی وجود دارند. مواردی مثل نمایشگرهای Point of Sales ممکن است منقرض شوند و خریدهای لحظه آخری ما کاهش یابد. احتمال خرید محصولات جانبی که احتمالا به آن‌ها نیازی نداریم، کم می‌شود. چرا که هر آن‌چه واقعا نیاز داریم، به طور خودکار برای ما سفارش داده شده و ارسال می‌شود.

هرچند که این مسئله مانع رشد شرکت‎های اینترنت اشیا نمی‌شود؛ زیرا هر شرکتی تمایل دارد در صدر قرار بگیرد. این‌که آیا این، یک تصویر ایده‌آل از اتوماسیون است یا یک دیستوپی وحشتناک، ایرادی به این فرضیه است. اما واقعیت این است که اینترنت اشیا در حال آمدن است.

شرکت‌های اینترنت اشیا

به دلیل حضور بسیاری از شرکت‌های اینترنت اشیا که برای رسیدن به صدر تلاش می‌کنند، میلیون‌ها شغل جدید برای برنامه نویسان، طراحان سخت افزار و محققان ایجاد شده است. اگر مهارت های فنی دارید و به دنبال شرکتی هستید که چشم اندازهای خوبی در سال‌های آینده داشته باشد، مرور شرکت‌های اینترنت اشیا جای خوبی برای شروع است.

در اینجا به برخی از نمونه‌های شرکت‌های اینترنت اشیا اشاره می‌کنیم:

Flutura: شرکتی است که برای ارائه راه حل‌های هوش مصنوعی در فضای اینترنت اشیا صنعتی، “nano app” تولید می‌کند.

Belkin: به دلیل راهکارهایی مانند سوییچ‌های WeMo، یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های اینترنت اشیا است.

August: قفل و زنگ در هوشمند می‌سازد.

Footbot: شرکتی است که دستگاه سنجش کیفیت هوا تولید می‌کند.

Philips: هم‌چنین برای سیستم روشنایی Hue خود، شهرت یافته‌است.

Particle: کیت‌های WiFi خود را تولید می‌کند که به شما کمک می‌کند کارایی‌های اینترنت اشیا را برای پروژه‌های خود فراهم کنید.

Internet of Things companies/شرکت های اینترنت اشیا

تعجب‌آور نیست که یکی از بزرگ‌ترین طرفداران اینترنت اشیا، آمازون، خالق خط Amazon Echo، است. آمازون هم‌چنین راه حل اینترنت اشیا ابری را برای شرکت‌های اینترنت اشیا به نام «Amazon Web Service IoT» ارائه می‌دهد.

گوگل در اینترنت اشیا شرط می‌بندد؛ چه با محصولات مصرفی مثل Google Nest/Home و چه در پشت صحنه. Google Cloud IoT بستر دیگری برای ایجاد خدمات هوشمند IoT است. ARM یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ فناوری برای ارائه سیستم عامل IoT به نام Pelion است. سامسونگ، طرح SmartThings را دارد که البته هنوز تکمیل نشده‌است. Huawei سیستم عامل Eco-connect را دارد. این سیستم‌های عامل با ذخیره‌سازی، پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها از دستگاه‌های توزیع‌شده در سطح جهانی، کارهای ساده و کوچک شرکت‌ها را برای افزودن قابلیت‌های هوشمند به محصولات خود استفاده می‌کنند؛ در عین حال، خود را به سیستم‌های عاملی که پشتیبانی را نیز متعهد هستند، تبدیل می‌کند.

بسیاری دیگر از شرکت‌های اینترنت اشیا، برنامه‌ها و عملکردهای کلی و جزئی برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، Cloud Wallet، معاملات حلقه بسته بین کاربران و دستگاه‌های IoT را کنترل می‌کند. WebThings، یکی از محصولات Mozilla، یک API است که امکان نظارت و کنترل دستگاه‌ها را بر روی وب فراهم می‌کند.

مشاغل و مهارت‌های مورد نیاز شرکت‌های اینترنت اشیا

مهارت‌ها

کار‌‌‌‌‌کردن برای هر یک از شرکت‌های اینترنت اشیا یا هر استارتاپ نوپای دیگر، یک استراتژی قدرتمند برای قوی کردن رزومه کاری خود است. مهارت‌های عمومی برنامه‌نویسی راهی برای رسیدن به این کارهاست. C ،Java و پایتون برجسته‌ترین مهارت‌ها در این زمینه هستند. هم‌چنین لازم است که با برنامه‌نویسی PIC و میکروکنترلرهایی هم‌چون آردوینو آشنا باشید. این همان چیزی است که به شما امکان میدهد منطق و کد ساده‌ای را به یک کالای معمولی اضافه کنید.

پیشنهاد ما به شما برای بالا بردن مهارت‌های خود، Microcontrollers for the Internet of Things از Thomas Tongue از دانشگاه Udemy  که راهی مقرون‌به‌صرفه و آسان برای شروع است و Master PIC Microcontroller Programming in Embedded C از آکادمی OpenLabPro. اگر می‌خواهید با Java شروع کنید، می‌توانید آموزش Gary را در DGIT academy ببینید.

Android development نیز یک مهارت مورد نیاز است. Android دارای یک سیستم‌عامل همه‌کاره است که در انواع دستگاه‌ها پیاده‌سازی می‌شود.

Internet of Things/اینترنت اشیا

مشاغل شرکت‌های اینترنت اشیا

مشاغل علم داده در این شرکت‌ها تقاضای فزاینده‌ای خواهند‌داشت. جمع‌آوری تمام داده‌های کاربران فقط در صورتی مفید است که مشاغل بدانند از آن چگونه استفاده کنند و چگونه می‌توان از این اطلاعات، توصیه‌های عملی‌شونده به دست آورد. چگونه می‌توانید میلیاردها خرید توسط میلیون‌ها کاربر در کشورهای مختلف را به یک بازاریابی بهتر تبدیل کرد؟ این جایی است که علم داده وارد می‌شود.

به همین ترتیب، یادگیری ماشین و مشاغل هوش مصنوعی احتمالا در آینده‌ای نزدیک، مشاغل بزرگی محسوب می‌شوند. (هوش مصنوعی و IoT دست به دست ‌هم می‌دهند.) ‌فرصت‌های شغلی بیشتری ممکن است از مفهوم فناوری دوقلوی دیجیتال (digital twin tech) ناشی شود. این فناوری، یک دستگاه، نصب یا محصول را در دنیای واقعی با یک digital twin (یک مدل سه بعدی که داده‌های آنی را از جسم فیزیکی واقعی منعکس می‌کند) مشاهده می‌کند. مدل‌سازی سه بعدی مهارتی است که می‌تواند در این ظرفیت و هم‌چنین در طراحی محصول به خوبی در خدمت شما باشد.

IoT jobs/مشاغل اینترنت اشیا

مسئله امنیت در اینترنت اشیا

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های شرکت‌های اینترنت اشیا، امنیت داده‌هاست. با جمع‌آوری داده‌های بیشتر نسبت به گذشته، هکرها فرصت و انگیزه بیشتری برای تلاش در نقض این سیستم‌ها دارند. به ازای ورودی اطلاعات بیشتر به سیستم، سطح حمله و آسیب پذیری بیشتر می‌شود. زمانی که همه‌چیز در خانه شما به اینترنت متصل است، چقدر اطمینان دارید که تک‌تک این دستگاه‌ها دارای آخرین تجهیزات امنیتی هستند؟

Internet of Things security/امنیت اینترنت اشیا

زمانی که Xbox قابلیت Kinect خود را به بازار عرضه کرد، گیم‌بازها نگران بودند که تحت نظارت Xbox باشند. در مورد ساعت هوشمند خود که فعالیت‌های شبانه شما را کنترل می‌کند، چه ایده‌ای دارید؟ یا سرویس بهداشتی منازل به طور طبیعی بر مصرف آب نظارت دارد. از کجا می‌توان اطمینان پیدا کرد که این اطلاعات را با افراد مزاحم به اشتراک نمی‌گذارد؟ مشاغل امنیتی اینترنت اشیا به زودی امری عادی و بسیار مهم خواهند‌بود. بنابراین شاید این زمان، فرصت بسیار خوبی برای شروع یادگیری جلوگیری از هک‌شدن خودتان باشد!

آماده باشید!

به نقل از اسکار، زمان آن است که برای انقلاب IoT آماده شویم. (ممکن است این نقل قول دقیق نباشد) اگر شخصی فنی هستید که می‌خواهید رزومه خود را قوی کنید، کار‎کردن برای شرکت‎ها یا استارتاپ‌های حوزه IoT، یک استراتژی عملی محسوب می‌شود.

به همین ترتیب، توسعه مهارت و مجوز به عنوان یک تحلیل‌گر امنیت اطلاعات، دانشمند علم داده یا توسعه‌دهنده یادگیری ماشین، می تواند به شما کمک کند تا با بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنت اشیا در آینده کار کنید. یا چرا تلاش نمی‌کنید خودتان یک کیت WiFi بسازید یا با برنامه نویسی PIC و هر یک از سیستم‌عامل‌های IoT آشنا شوید و استارتاپ IoT خود را راه‌اندازی کنید.

منبع: ANDROID AUTHORITY

شبکه‌های اجتماعی

تماس با ما

ایمیل

info@fanology.ir

شماره تماس

۹۳۷۲۳۷۶۷۶۰ (۹۸+)

آیدی تلگرام

fanology@

عضویت در خبرنامه

©۲۰۱۹ – کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به فنولوژی است.