بگذارید در ابتدا به تعریف مفهوم Employee Engagement یا تعهد کاری بپردازیم. این مفهوم را میتوان اینگونه تعریف کرد که اعضای یک شرکت برای موفقیت آن در تلاش و کوشش هستند و به سختی میکوشند که اهداف شرکت محقق شود. گاهاً این مفهوم با خوشحالی و یا رضایت از کار نیز اشتباه گرفته میشود؛ زیرا ممکن است یک نفر از کار خودش راضی باشد و احساس خوشحالی داشته باشد ولی لزوماً به این معنی نیست که با تمرکز و اراده، کار خود را انجام بدهد. حال اگر بخواهیم افراد را جذب شرکت خود کنیم و این افراد عاشق کار خود و شرکت شوند، به این کار Employee Engagement یا Business To Employee Marketing میگویند. در این مقاله از فنولوژی، به مفهوم تعهد کاری و استفاده از تکنولوژیهای جدیدی مانند هوش مصنوعی برای تقویت آن میپردازیم.
Shama Hyder، مدیرعامل شرکت Zen Media (فعال در حوزهی بازاریابی و روابط عمومی دیجیتال)، نویسندهی معروف و سخنرانی نامآشنا در کنفرانسهای بینالمللی، ابراز داشته است: «بیش از ده سال پیش هنگامی که اولین کارمندم را در شرکت Zen Media (در آن زمان به نام Marketing Zone) استخدام کردم، راجع به اینکه چه کارهایی بهترین افراد را جذب شرکت میکند، دانش خیلی کمی داشتم. اکنون پس از سالها به معیارهای مختلفی رسیدهام». در ادامه مهمترین مواردی که این فرد به آنها اشاره دارد را بررسی میکنیم.
بهترین روشهای جذب نیروهای توانمند و ایجاد تعهد کاری
۱-انعطافپذیری در ساعات کاری و امکان دورکاری
اجازه دورکاری را به کارمندان بدهم. من به شخصه به محلهای غیررسمی برای کار کردن ایمان دارم و هیچوقت باور نداشتم که ساعتها پشت میز اداره نشستن باعث بهرهوری بشود. همانطور که کارهای مشتریهای بینالمللیمان را انجام میدادیم به صحت این نکته نیز پی بردم. برای مثال مشتریهایمان در هنگکنگ به اتاق کنفرانسهایی که برگزار میکردیم توجه خاصی نداشتند ولی در عوض به کیفیت کار بسیار اهمیت میدادند.
۲-به کارمندان اجازه دهید نوآوری داشته باشند
به کارمندانم اجازه بدهم تا مطابق بهروزترین روشهای بازاریابی دیجیتال فعالیت کنند. من بهشخصه پایاننامهام راجع به شبکههای اجتماعی بود در حالی که در آن زمان هیچکس این روش را برای امر بازاریابی جدی نمیگرفت. گاهی اوقات میشنوم که کارمندان سابق شرکت به خاطر تجربیاتی که در Zen داشتند، به انجام کارهای بسیار جالبی پرداختهاند و در آن حوزهها فعالیت دارند.
۳-توجه زیاد به اخلاق
به هیچوجه افراد نامنظم و بیاخلاق را استخدام نکنم! این قانونی است که از همان اول کار به آن پایبندم. ما اصلاً با چنین افرادی کار نمیکنیم.
و بعد از این موارد، می دانستم که دلم میخواهد کارمندانم راضی و خوشحال باشند و این احساس را داشته باشند که من همواره پشت آنها خواهم بود و یک حس دلگرمی ازجانب من داشته باشند. اما در آن زمان که شرکت را تأسیس کردم، خیلی راجع به «Engagement Employee» نمیدانستم و حتی این مفهوم نیز به طور کامل شناختهشده نبود؛ اما امروزه این مفهوم به یک موضوع مهم تبدیل شده است؛ همچنین برای شرکتهایی که میخواهند بهترین افراد را جذب کنند و یا بهترین اعضای خود را حفظ کنند، به یک ضرورت تبدیل شده است. در این مسیر، مجموعه کاملی از ابزارهای هوش مصنوعی به کمک ما میآیند تا این امر در شرکتهایمان محقق شود.
چرا تعهد کاری به این اندازه مهم است؟
مفهوم Employee Engagement نیازمند حس اعتماد و وفاداری است؛ وفاداری کارمند نسبت به کارفرما. این امر باعث میشود، یک فرد به کار خود در شرکت بها دهد. کارمندانی که نسبت به شرکت، حس تعهد داشته باشند، بازدهی بالاتری دارند و احتمال آنکه شرکت را ترک کنند، کمتر است. چنین کارمندانی باعث رضایت مشتریان هم میشوند و در نهایت موجب میگردند شرکت سود بیشتری به دست آورد. این افراد، هم در خانه و هم در محل کار خوشحال و راضی هستند. نکتهی جالب اینجاست که شانس Engage شدن افرادی که در بین سالهای ۱۹۸۰ و ۲۰۰۰ متولد شدهاند بالاتر از نسل قبلشان است. ما این موارد را هنگامی متوجه شدیم که تحقیق اختصاصیمان را بر روی یک عده خاصی از مشتریان انجام دادیم؛ آن دسته از افراد که آگاهی بالایی دارند و به دنبال کیفیت هستند و نه سرعت (که عمدتاً با نام Connected Consumers شناخته میشوند).
همانند مشتریان آگاه (Connected Consumers)، افرادی داریم که دوست دارند با شرکتهایی همکاری کنند که تفکرات و ارزشهایی مشابه با افکار خودشان دارند و در این شرایط افراد سعی میکنند در کار خود به موفقیت برسند؛ از طرفی، شرکتها از این موضوع آگاهی کامل دارند و به همین دلیل است که موضوع «تعهد کاری»، هر روز مهم تر از روز قبل میشود.
چرا برخی شرکتها به کارمندان خود اهمیت نمیدهند؟
شاید با خود فکر کنیم که با وجود آنکه تقریباً همهی شرکتها و ادارات به کارمندان خود اهمیت میدهند، پس چرا اینگونه به نظر میرسد که گاهی اوقات این نکتهی مهم رعایت نمیشود؟ گاهاً به خاطر این است که شاید کارفرماها نمیدانند چگونه این موضوع را محقق کنند و تلاشهایشان نتیجه عکس میدهد. تغییر در اولویتها و همچنین مقیاس پذیری (توانایی مدیریت در هنگام افزایش تعداد درخواستها به نحوی که شرکت دچار وقفه و مشکل نشود) از دلایلی هستند که شرکتها را از حالت ایدهآل خود، دور میکنند. کلید حل این قبیل مشکلات در دستان هوش مصنوعی و اتوماسیون است.
تعهد کاری و هوش مصنوعی – ابزار ۱۵Five
ابزارهای مختلفی وجود دارند که به کارفرمایان کمک میکنند، فضای شرکت خود را به محیط بهتری تبدیل نمایند. یکی از این ابزارها ۱۵Five است. این برنامهی مدیریت بازدهی به این صورت است که هر یک از اعضای شرکت باید ۱۵ دقیقه زمان بگذارند و به یک سری سوالات پاسخ دهند؛ جوابهای افراد به این سوالات میتواند توسط مدیر و حتی سوپروایزرها در مدت زمان کوتاهی مثل ۵ دقیقه دیده شود. اگر هم اصلاً نمیدانید چه نوع سوالاتی از کارمندان خود بپرسید، مشکلی نیست؛ ۱۵Five با الگوریتمهای مبتنی بر هوش مصنوعی به شما کمک میکند. این بررسیهای هفتگی سبب میشود تا سوپروایزرها بتوانند با مرور زمان، مشکلاتی که به وجود میآید را مشاهده کنند و در صورت نیاز به طور رودررو با کارمندان صحبت نمایند.
تعهد کاری و هوش مصنوعی – ابزار InvolveSoft
InvolveSoft یک کمپانی نوظهور و جالب دیگر است که در این زمینه فعالیت دارد. این شرکت با یک رابط کاربری شبیه به اینستاگرام، ارتباط و نظارت بر عملکرد افراد را تسهیل میکند و از این طریق میتوان فرصتهایی برای اقدامات داوطلبانه فراهم کرد. مدیران و سرگروهها میتوانند با استفاده از این برنامه به تولید محتوا بپردازند؛ حال این محتوا میتواند به صورت یک رویداد باشد، یا برنامهای با محوریت تقویت روحیه تیمی در افراد؛ محتوا حتی میتواند نرمافزاری شبیه به بازی باشد که هدفش تقویت عملکرد اعضاست. این برنامهها میان تمامی اعضا و یا چند تیم خاص به اشتراک گذاشته میشود و این عمل نه تنها سبب میگردد، ارتباطات میان اعضا بهبود یابد بلکه در این صورت هر کدام از تیمها، فقط مطالبی را میبینند که مرتبط به خودشان است. من به تازگی با یکی از بنیانگذاران این مجموعه به نام Saumya Bhatnagar ملاقاتی داشتم و در مورد اینکه InvolveSoft چه کمکی به یک شرکت و اعضای آن میکند، صحبت کردیم.
به گفتهی Saumya Bhatnagar، شرکت InvolveSoft به طور کلی کمک میکند تا اشکالات در طول روند شرکت، فرصتهای از دسترفته و نقاط حساس و مشکلساز گیدا شوند. محتوایی که توسط این سیستم طراحی شده است میتواند استعداد واقعی افراد را شکوفا کند و NPS افراد (Net Promoter Score یا شاخص خالص وفاداری) را افزایش میدهد که این برای ادامهی کار شرکت امری ضروریست. سنجش تعهد کارمندان در شرکتهای مختلف به سرعت در حال رشد است و تمرکز InvolveSoft روی رشد و تقویت این برنامه است و از تمامی جزئیات استفاده میکند تا این سیستم را بهبود بخشد و نتایج دقیقتری بدست آورد.
در دنیای امروز دیگر نمیتوان به برنامههای مرتبط به Employee Engagement به چشم یک برنامه صرفاً تجملی نگاه کرد؛ بلکه این موارد به یک ضرورت تبدیل شدهاند. در واقع ما چگونه میتوانیم به عنوان سرپرست یک کسبوکار از پس تمامی مشکلات (مخصوصاً در شرکتهای در مقیاس بزرگ) بربیاییم؟ تنها راهحل ما کمک گرفتن از کامپیوتر و هوش مصنوعی است.
منبع: FORBES