در سالهای اخیر، شرکتهای مختلف، سعی داشتهاند در سایت، شبکههای اجتماعی و … از چت بات بهره بگیرند تا به مشتریانشان خدماتی مطلوبی ارائه دهند، برندسازی کنند و حتی محصولاتشان را به فروش برسانند. چت بات ها، تواناییهای زیادی دارند و با استفاده از منطق if/then خود، میتوانند مکالمات پیچیدهای داشته باشند و حتی به کاربران کمک کنند تا محصول مد نظرشان را بیابند؛ با این وجود، توانایی چتبات محدود است. برای مثال، اگر کاربر سوالی از چتبات بپرسد که جواب آن از قبل برای ربات طراحی نشده باشد، مطمئنا قادر به پاسخگویی نخواهد بود. این اتفاق، سبب میشود، مشتری با عصبانیت و عدم رضایت، از سایت شما خارج شود. خوشبختانه، در سالهای اخیر، پیشرفتهایی در زمینهی چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی انجام گرفته که مشکلات را تا حدودی، حل نموده است. با به کارگیری یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی، چت بات قادر است، قصد و نیت افراد از گفتن جملاتی خاص را متوجه شود؛ در نتیجه با فهم درست، ربات میتواند، جوابهای طبیعی و انسانی دهد. در این مقاله از فنولوژی، با ذکر مثالهایی به بیان کاربرد چت بات و روش ساخت چت بات میپردازیم.
کاربرد چت بات واتسون (Watson Assistant)
چت بات واتسون، یکی از بهترین و پیشرفتهترین چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی موجود در بازار است. این چت بات، توسط شرکت پیشرو در هوش مصنوعی IBM ساخته شده است. میتوان از طریق محتوایی خاص در حوزهی فعالیت شما، چت بات را آموزش داد. دستیار واتسون، کاربردهای متعددی دارد. برخی از چندین کاربرد چت بات واتسون عبارتند از:
- توانایی تشخیص و خوانش چتهای قدیمی و استفاده از دیتابیسهای موجود
- درخواست توضیحات بیشتر و روشنتر از کاربر
- ارجاع کاربران به متخصصان در صورت نیاز
- ارائهی توصیههایی به صاحبان چتبات برای بهبود عملکرد
ساخت چت بات واتسون
چت بات واتسون، قابل استفاده در سایتها، کانالهای پیامرسانی، ابزارهای خدمات مشتریان و اپلیکیشنهای موبایلی میباشد. نکتهی بسیار حائز اهمیت نیز آن است که، برای توسعهی چت بات واتسون، نیاز به دانش فنی و برنامهنویسی خاصی ندارید و با استفاده از رابط گرافیکی آن، میتوانید ربات را خصوصیسازی کنید.
کاربرد چت بات Bold360
این چت بات، توسط شرکتهای معتبری مانند Edible Arrangements ،Vodafone و Intuit استفاده میشود. این چت بات بدون نیاز به انطباق کلمات کلیدی، منظور کاربر را میفهمد و بهترین پاسخ را به او ارائه میکند.
چتب بات مبتنی بر هوش مصنوعی Bold360، قادر به تفسیر و فهم جملات پیچیده است، موضوع چتهای قبلی را به یاد میآورد و به کاربران به شکل کاملا طبیعی، پاسخ میدهد. همچنین، کاربران از طریق این چت بات، میتوانند اقدام به خرید محصولات شما کنند. Bold360، میتواند شخصیت خاصی را به خود بگیرد و در کانالهای پیامرسانی مختلف استفاده شود.
کاربرد چت بات رولای (Rulai)
این چت بات، از الگوریتمهای پردازش زبان طبیعی مبتنی بر یادگیری عمیق استفاده میکند. Rulai قابلیتهای متعددی دارد؛ مانند:
- فهمیدن موضوع کلی یک مکالمه
- پیشبینی رفتار مشتری
- فهم علایق کاربر
- انجام اعمال گوناگون
- درخواست توضیحات بیشتر و روشنتر از کاربر
ساخت چت بات رولای
چت بات رولای، با کانالهای پیام رسانی مختلف، نرمافزارهای خدمات مشتریان، نرمافزارهای سازمانی و پلتفرمهای مبتنی بر رایانش ابری، همکاری میکند. این چت بات را میتوان از ابتدا و خصوصیسازیشده ساخت و به مرور، با دادههای تولیدهشده به آن آموزش داد؛ یا از یک ربات از پیش آموزشدیده استفاده کرد.
کاربردهای چت بات لایوپرسن (LivePerson)
این شرکت، با استفاده از دادههایی که در طی ۲۰ سال فعالیتش در حوزهی پیامرسانی، جمعآوری کردهاست، چت بات هایش را آموزش میدهد و آنها را آمادهی استفاده در تقریبا هر صنعتی میکند. از لایوپرسن می توان در وبسایتها، اپلیکیشنهای موبایلی، پیامهای متنی، Apple Business Chat، لاین، Google Rich Business messaging، فیسبوک، واتساپ و Google AdLingo استفاده کرد.
ساخت چت بات لایوپرسن
با استفاده از رابط گرافیکی LivePerson’s BotStudio، میتوان بدون داشتن دانش کدنویسی، چت بات ساخت. همچنین، با استفاده از داشبورد آنالیز آن، دادههای ارزشمندی مانند تعداد چتها، کل زمان چتها، میانگین زمانی هر چت، چتهای منجر به خرید و … استخراج میشوند.
کاربرد های چت بات اینبنتا (Inbenta)
چت بات اینبنتا، با استفاده از پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین، منظور کاربر را میفهمد و در کمترین زمان، بهترین پاسخ را ارائه میدهد. Inbenta، به یک سیستم مدیریت دیالوگ نیز مجهز شدهاست که شما را قادر میسازد، برای سوالات خاص، جوابهای مخصوصی در نظر بگیرید.
چت بات Inbenta، هرگاه احساس کند، کاربری نیاز به چت کردن با یک انسان دارد، سریعا او را به مسئول بخش مربوطه، متصل میکند. کاربرد چت بات جذاب اینبنتا، قابلیت ساخت آواتار اختصاصی برای آن است!
کاربرد چت بات آدا (Ada)
با استفاده از راهکار مبتنی بر هوش مصنوعی آدا، میتوانید به راحتی با درگ اند دراپ، چت بات بسازید و به آن آموزش دهید و دادههای کاربران را جمعآوری کنید. شرکتهای بزرگی مانند مدیوم، شاپیفای و میلچیمپ، از چت بات Ada استفاده میکنند.
آدا، با کانالهای پیامرسانی و نرمافزارهای پشتیبانی مشتری بسیاری همکاری میکند. همچنین، پیامهای ارسالی آدا به کاربران، کاملا سفارشیسازیشده و متناسب هر کاربر است و در پایان نیز، بازخورد آنان را دریافت میکند. بر اساس گفتهی شرکت آدا، چت بات آنها باعث صرفهجویی ۱۰۰ میلیون دلاری در هزینههای کسبوکارها شده و تا کنون بیش از یک میلیارد دقیقه مکالمه در چت بات Ada، انجام شدهاست.
کاربرد چت بات ورجیک (Vergic)
چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی ورجیک، علاوه بر چت آنلاین با مشتریان، تراکنشهای شما را نیز انجام میدهد. این چتبات، عملکرد واحد پشتیبانی شما را به شدت بهبود میبخشد. چت بات Vergic، آنالیزهای مختلف، دادههای جامع و … را در اختیار شما قرار میدهد.
منبع: HUBSPOT