شرکت زالاندو که در سال ۲۰۰۸ توسط همکلاسیهای مدرسهی تجارت، رابرت گنتز (Robert Gentz) و دیوید اشنایدر (David Schneider) در آلمان تاسیس شد، یک خردهفروش اینترنتی است که به همان میزان که شرکت خردهفروشی است، یک شرکت فناوری هم هست. اکنون زالاندو با خدمترسانی به ۱۷ بازار اروپایی با ۴۰۰,۰۰۰ محصول در ۲,۰۰۰ نام تجاری، پیشرو پلتفرمهای مجازی مد در اروپاست. یکی از علتهایی که این شرکت میتواند به ۲۷ میلیون مشتری تجربهی کاربری منحصر به فرد ارائه کند، نحوه استفادهاش از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین است؛ همانطور که ۲۸ درصد دیگر از خردهفروشان در سال ۲۰۱۸ از هوش مصنوعی استفاده کردهاند. در این مقاله از فنولوژی تنها چند نمونه از راههایی که زالاندو از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهره میبرد را بیان میکنیم.
یک دستیار مجازی در حوزهی مُد
یکی از راههایی که زالاندو از تکنولوژی در راستای ارتقاء تجربه کاربری استفاده میکند، استفاده از یک دستیار الگوریتمی مد (Algorithmic Fashion Companion – AFC) است که یک وسیلهی پیشنهاددهی دیجیتال لباس است و میتواند پیشنهاداتی در لحظه ارائه دهد. این الگوریتمها بر اساس محصولاتی است که کاربر در لیست علاقهمندیهایش قرار داده و میل خود را به آنها نشان دادهاست. متخصصان مد تنظیماتی را روی الگوریتم انجام میدهند تا مطمئن شوند که پیشنهادات از مد روز پیروی میکنند. AFC به کاربران زالاندو کمک میکند که از بین انتخابهای بسیار، لباس مورد نظر خود را پیدا کنند. این نه تنها تجربه خوبی را برای کاربر به ارمغان میآورد، بلکه تجارت شرکت را نیز به جریان میاندازد. زالاندو اعلام کرده که این پیشنهادات، محصولات سبدهای خرید کاربران را تا ۴۰ درصد افزایش میدهد. همینطور متوجه شدهاند که کاربران مرد شدیدا با موتور پیشنهاددهی ارتباط برقرار میکنند. با اینکه که هوش مصنوعی به پیشنهادات شرکت تناسب میبخشد، پیشبینی میشود که همیشه وجود نیروهای انسانی متخصص مد نیاز خواهد بود. زالاندو در حال کار کردن روی موتور پیشنهاددهی مشابهی برای محصولات زیبایی خود نیز میباشد.
یادگیری ماشین در راستای شناخت بهتر کاربران
در زالاندو، تیمهایی متشکل از ۱۲۰ محقق متمرکز روی مبحث یادگیری ماشین وجود دارند که به آنها کمک میکند مد را بهتر درک کنند، بدانند چه چیزی یک دست لباس را جذاب میکند، هدف هر مشتری هنگام بودن در سایت را بفهمند و همچنین تشخیص دهند هر کاربر چه چیزی را میپسندد. در نهایت با کمک یادگیری ماشین، زالاندو امیدوار است بتواند تجربهای شخصیسازی شده، همانند خرید از یک بوتیک را برای هر مشتری رقم بزند. هنگامی که زالاندو بتواند به صورت خودکار پیشنهادات لحظهایِ متناسب با اهداف هر فرد را ارائه کند، به هدف نهایی خود یعنی تبدیل شدن به بهترین پلتفرم مد قاره، نزدیک و نزدیکتر میشود.
با آن که یادگیری ماشین قطعا تواناییاش را در زمینه مد نشان دادهاست، محدودیتهایی نیز وجود دارد. افراد مشهور، تاثیرگذاران مجازی (influencers) و دیگر موثران اجتماعی در رهبری روند مد مهماند، و پاسخگویی مناسب AI در این شرایط، دور از تصور است. علاوه بر این مشتریها همیشه برای خود خرید نمیکنند. یادگیری ماشین ملزم است همه اطلاعات را هر لحظه تحلیل کند؛ با این که یادگیری ماشین با گذر زمان و جمع آوری اطلاعات بیشتر در حال ارتقا یافتن است، اما باز هم در همهی موارد موفق نخواهد شد.
استفاده از یادگیری عمیق در جستجوی بصری
وقتی مشتریها مقالهای راجع به پوشاک، زیورآلات یا کفش در شبکههای اجتماعی میبینند، یا آنها را بر تن یکی از افراد مشهور مورد علاقهشان مشاهده میکنند، معمولا به دنبال پیدا کردن و خرید آن از یکی از فروشگاههای آنلاین میروند. جستجوی بصری، که در آن عناصر مختلف مد بتوانند توسط یک تصویر شناسایی شده و محل قابل خرید آنها عرضه شود، در زالاندو و چتباکس فیسبوک در دسترس است. تیم زالاندو به ارتقاء الگوریتمهای یادگیری عمیق برای الگوریتمهای جستجوی بصری، با تاسیس سیستم دی ان ای مد (Fashion DNA System) ادامه میدهد.
هوش مصنوعی در زالاندو چگونه نیروی انسانی را تحت تاثیر قرار دادهاست؟
گرچه در حال حاضر جایگاه متخصصان مد میتواند امن باشد، ۲۵۰ متخصص بازاریابی و ارتباطات طی «راهاندازی رویکرد منحصر به فرد برای هر مشتری و ارائهی راهحلهای بازاریابی با هوش مصنوعی»، از مجموعه اخراج شدند. جایگزینی تیم بازاریابی با هوش مصنوعی، به این دلیل بود که بتوان از این تکنولوژی برای ارائهی پیشنهادات منحصر به فردتر راجع به هر مشتری استفاده کرد. این تغییر حتی برای متخصصان تیم بازاریابی و ارتباطات هم غیرمنتظره بود. با اینکه در ابتدا جایگزینی هوش مصنوعی باعث عدم قطعیت و سردرگمی افراد بود، ولی این جایگزینی به معنای شروع جدیدی در صنعت است.
زالاندو، یک رهبر در جامعه هوش مصنوعی
هوش مصنوعی، به عنوان یکی از کانونهای فعال زالاندو، به خلق تجربهی خرید منحصر به فرد برای کاربران کمک میکند. علاوه بر آن، تاثیر مهمی در بهینهسازی عملیات تجاری آن، از زنجیره تامین و لجستیک گرفته تا پیشگیری از کلاهبرداری نیز دارد.
در نتیجهی رهبری زلاندو در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در اروپا، این شرکت کارمندانی در کمیسیون اروپا نیز دارد. این کمیسیون نهادی است برای پاسخگویی به مسائل اخلاقی در حوزهی تکنولوژی و همینطور سیاستها و سرمایهگذاریهای اروپا در هوش مصنوعی.
تیم تحقیقات این شرکت، مجموعه دادهای تحت عنوان “Fashion-MNIST” از تصاویر شرکت منتشر کردهاست که امیدوار است در حمایت از مطالعه بیشتر روی یادگیری ماشین برآید. آنها همچنین “Feidegger”، مجموعه دادهای از تصاویر لباس همراه با توضیحات متنی همراه با آن، در دسترس جامعه محققان ارائه دادهاست. این مجموعه دادهها میتواند به جوامع محقق در تجربه و خلق عملیات مختلف یادگیری ماشین کمک کند. این مجموعه دادهها قبلا برای ایجاد سیستم پیشنهادات لباسها (dress recommendation system) و سیستم ضمیمهکردن لباسها (dress tagging system) استفاده شدهاند که میتوانند برای سایر خردهفروشان، قابل استفاده باشد.
برای ارتقا تاثیر خود به عنوان یک بستر مد، زالاندو زیرساختها و مشتریهای جدیدی را به کارآفرینهای مد عرضه کردهاست. همچنین فراتر از دنیای مد رفته است و به استارتاپهایی که از تکنولوژی برای افزایش شفافیت در زنجیرهی تامین استفاده میکنند، کمکهای مالی و مشاورهای خود را ارائه میدهد.
منبع: FORBES